Tip-geld

Na de schaakcafés, grand cafés, restaurants met en zonder sterren, Internet-cafés, bruine kroegen, de Van der Valks, een voetbalcafé in Amsterdam ArenA en de glitter-en-glamour-keten Planet Hollywood is er weer een nieuwe horecatrend: het voorkennis-etablissement.

In de affaire rond handel met voorwetenschap in effecten van drank- en voedingsconcern BolsWessanen staat het Bentveldse restaurant Drank- en Spijshuis Blanje Bleu in de schijnwerpers. Verschillende verdachten zouden daar kind aan huis zijn en tijdens het eten (Wessanen) en drinken (Bols) de tips over tafel hebben laten gaan.

Helemaal nieuw is het vermoeden van voorkennis in de horeca natuurlijk niet. Drank maakt loslippig. In de 'wilde' jaren tachtig was 'barretje' Hilton de vluchtheuvel bij uitstek voor beurshandelaren, ondernemers, vastgoedmakelaars en andere zakenlieden. Een nieuwe hotelmanager maakte een paar jaar geleden echter eind aan dit gezellig samenzijn. Dat Bols, Wessanen, beurs en horeca prima samengaan was drie jaar geleden bij de fusie ook al duidelijk. Een borrel met een blokje kaas, zeiden beursanalisten toen. In het Amsterdamse beurscafé In de Vinck zouden handelaren het nieuws van de fusie van Bols en Wessanen al geweten hebben en naar die informatie hebben gehandeld. Van de uitkomsten van een onderzoek daarnaar is nooit meer iets vernomen. Het voorkennis-etablissement biedt de echte ondernemer grootse kansen. Wie lanceert de eerste franchise-keten? Welk drank- en voedingsconcern brengt toepasselijke hapjes en drankjes op de markt? En wat te denken van een eigen Michelin Gids? Met sterren voor de beste tips.