Nipte groei Ahold door verruiming van winkeltijden

ZAANDAM, 6 SEPT. De verruiming van de openingstijden van de winkels heeft in het tweede kwartaal bijgedragen aan de nipte groei van het marktaandeel van Albert Heijn. De nieuwe openingstijden van acht uur 's ochtends tot acht 's avonds, die per 1 juni zijn ingevoerd, hebben een “positief effect” gehad, zo zei Ahold-president drs. C. van der Hoeven gistermiddag na afloop van de presentatie van de resultaten over het eerste halfjaar.

Het marktaandeel van Albert Heijn steeg, exclusief overnames, met 0,1 procentpunt naar 27,3 procent. Inclusief de overgenomen bedrijven Primarkt en Den Toom is het marktaandeel 27,9 procent. Op een verdere groei in het lopende derde kwartaal wilde Van der Hoeven niet vooruitlopen, maar hij constateert wel een duidelijke toename van de belangstelling onder klanten. “Je ziet onze positie in de markt ten opzichte van concurrenten toenemen.”

De netto winst van Ahold is in het eerste halfjaar (28 weken, tot en met 14 juli) dankzij hogere inkomsten in Portugal en Tsjechië en ook een hogere dollarkoers met 16,9 procent gestegen tot 259,7 miljoen gulden. In de vergelijkbare periode van 1995 was de netto winst 222,1 miljoen gulden. De winst per aandeel ging met 13,7 procent omhoog naar 2,07 gulden, waarvan 26 cent en 13 dollarcent als tusentijds dividend wordt uitgekeerd.

In het tweede kwartaal steeg de netto winst met 18,3 procent naar 121,3 miljoen gulden, tegenover 102,5 miljoen in het vergelijkbare kwartaal van 1995. De winst per aandeel kwam 14,5 procent hoger uit op 95 cent. Het stijgingspercentage is dicht bij de lange termijn doelstelling van Ahold om, na de overname in juli van de Amerikaanse keten Stop & Shop, 15 procent winstgroei per aandeel te halen.

In het tweede kwartaal steeg de omzet met bijna 16 procent tot 7,8 miljard gulden, terwijl het eerste halfjaar een omzetgroei van 13 procent werd behaald. De omzet bedroeg de eerste zes maanden 17,3 miljard gulden. Bij een ongewijzigde dollarkoers was de groei in de eerste zes maanden 10,6 procent geweest.

Van der Hoeven was “niet overenthousiast” over de marktontwikkeling in Amerika en Nederland, maar wel over Tsjechië en Portugal. De Ahold-president verwacht dat het concern binnenkort de Duitse familie-onderneming Tengelmann zal passeren als de grootste supermarktketen ter wereld.

Ahold blijft geïnteresseerd in nieuwe overnames in Amerika (alleen aan de oostkust), en is tevens dicht bij overeenstemming over de eerste joint venture supermarkt in China. Eind dit jaar verwacht het concern te kunnen zeggen wie de lokale partner is waarmee een winkel in Shanghai zal worden opgezet. In het Verre Oosten moet dit jaar ook de eerste Tops winkel open gaan, de nieuwe naam voor supermarkten die Ahold in de regio met lokale partners wil lanceren.