De Paviljoens

YCC, 46 rue de Svign, 75003 Paris. tel: 00 33-1-42775894 De Paviljoens, Odeonstraat 5, Almere-Stad. Di t/m zo 12-17 u. T/m 6 oktober.

Wie jonger is dan 33 jaar kan sinds kort lid worden van de YCC, de 'Club des Jeunes Collectionneurs / Young Collectors Club'. De club van kunstverzamelaars organiseert atelier- en museumbezoek, biedt tot 50% korting op edities en organiseert een jaarlijkse bijeenkomst met lezing en feest in Parijs, de plaats waar de YCC gevestigd is.

De YCC is opgericht door de Nederlander Rik Gadella (1964), de man achter Picaron Editions en de voormalige galerie Picaron in Amsterdam. Een overzicht van Gadella's uitgaven, met onder andere Robert Mangold, Jean-Charles Blais, Armando, Marc Mulders en Robert Wilson is te zien in de Paviljoens in Almere.

De tentoonstelling is aangevuld met werk van Roel Achterberg en Krijn de Koning. Van Achterberg is ook een editie te zien. 'Aangevuld' is wat zwak uitgedrukt, want zowel de fel gekleurde schilderijen van Achterberg als de rode installatie met witte rand van De Koning overstemmen nadrukkelijk het subtiele drukwerk van Gadella.

Krijn de Koning (1963) studeerde achtereenvolgens aan de Rietveld Academie, Atelier '63 en het Institut des Hautes Etudes et Arts Plastiques in Parijs en heeft de afgelopen tijd een reputatie opgebouwd met zijn ruimtelijke objecten. Voor de Paviljoens heeft hij een nagenoeg vierkant podium van brandweerrood geschilderd plaatmateriaal met een witte bies bedacht, die twee zalen met glazen wanden en twee buitengelegen tussenruimten met elkaar verbindt. Het persbericht spreekt nog van een 'zwarte gelaagde constructie', maar het is dus rood met wit geworden, een kleurencombinatie met een waarschuwende werking als 'denk om het opstapje'. Deze meer visuele dan fysieke hindernis moet genomen worden om de schilderijen van Achterberg te bekijken. Van hem hangen drie series werken met geschilderde teksten, afkomstig uit de gemeentelijke collectie Almere. Zijn seriële, strak geschilderde doeken, elk in een andere heldere toon, passen evenwichtig in het geheel. Ze zijn voorzien van teksten waarvan de letters in een contrasterende kleur zijn geschilderd. De doeken maken een koele, zakelijke, gave indruk, maar door de alledaagse inhoud van de conversaties en monologen waarvan het lezen wordt bemoeilijkt door de kleuren en de hoofdletters, krijgen ze iets wezenloos zweverigs. Een mooi verzorgde tentoonstelling, maar mij iets te bedaard.