Vliegtuiglawaai

Onder het hoofd 'vliegtuiglawaai' beschuldigt A. Vermeulen de gerenommeerde Nederlandse luchtvaartmaatschappijen ervan zich allerlei vrijheden te veroorloven qua vlieghoogte en vliegroute (NRC HANDELSBLAD, 24 augustus).

In de eerste plaats kunnen dat nooit de luchtvaartmaatschappijen, hoogstens de gezagvoerders van deze maatschappijen zijn. Deze gezagvoerders doen niets anders dan na de start de voorgeschreven vertrekroutes volgen (die overigens onlangs zijn aangepast) en wanneer ze komen landen de opdrachten van de luchtverkeersleiding volgen. Het ligt vooral aan de naderingsverkeersleiding van Schiphol dat het binnenkomende luchtverkeer onnodig geluidsoverlast veroorzaakt. De vliegtuigen worden veel te vroeg naar de minimale naderingshoogte van 2000 ft (600m) geklaard en vliegen dan vaak met lage snelheid al op deze hoogte als ze nog 20-25nm (36-46km) van de landingsbaan verwijderd zijn. Dat is zeer oneconomisch (dus milieu-onvriendelijk). Geen één vlieger doet dat graag. Al sinds jaren begint op vliegvelden als London Heathrow, Paris Roissy en Frankfurt het laatste deel van de nadering op minimaal 3-4000 ft, nadat de vliegtuigen daarvóór met gas dicht zijn komen zakken vanaf 7000 ft of hoger. Het is de hoogste tijd dat dit soort Continuous Descent Approach procedures op Schiphol ingevoerd worden.