Modder op de Mostra

VENETIË, 5 SEPT. Als controverses een graadmeter zijn voor de levendigheid van een festival, dan beleeft de Mostra een goede 53ste editie. De afgelopen week schold de Italiaanse seksbom Valeria Marini in de krant op regisseur Bigas Luna, die haar in zijn film Bombola té pornografisch in beeld zou hebben gebracht (Het resultaat is vanavond te zien in het bijprogramma).

Marco Ferreri, de éminence terrible van de Italiaanse film, begeleidde de vertoning van zijn Nitrato d'argento met een felle uithaal naar de festivaldirectie 'die de cinema kapotmaakt door aandacht te besteden aan rockgroepen en tv-sterren'. En elke dag werd er in de kranten uitvoerig verslag gedaan van het modderbad dat Claude Lelouch in zijn vaderland Frankrijk ten deel valt omdat hij het gewaagd heeft om de veroordeelde zakenman-politicus Bernard Tapie in zijn nieuwe film een hoofdrol te geven. Hommes, femmes: mode d'emploi, de 'comédie inhumaine' van Lelouch, werd gisteravond vertoond in de competitie om de Gouden Leeuw.

Het quasi-filosofische verhaaltje over een zakenman die zijn dood krijgt aangezegd en zo het leven meer gaat waarderen, is slap, en de film valt eerder saai dan grappig te noemen. Maar op het acteren van Tapie is niets aan te merken. De ex-voorzitter van Olympique Marseille heeft een goede filmstem en een markante kop en doet niet onder voor zijn tegenspeler Fabrice Luchini. Op de persconferentie ter gelegenheid van Hommes, femmes vertelde Tapie - gebruind en gekleed in een khaki zijden overhemd - dat hij nog geen andere aanbiedingen heeft gekregen.

“Je ziet wat er gebeurt met de mensen die mij inhuren”, zei hij met een verwijzing naar Lelouch. “Ze moeten bodyguards nemen, krijgen bommeldingen en worden kapotgemaakt in de pers.” Lelouch merkte daarbij op dat hij wel erger had verwacht; het bericht dat hij wegens de kritiek nooit meer in Frankrijk zou willen werken, was volgens hem verzonnen.

Ook een andere Franse praatfilm in het hoofdprogramma, het door kleuters gespeelde rouwdrama Ponette, kreeg deze week kritiek te verduren. La Repubblica lanceerde een morele aanval op de regisseur Jacques Doillon, die zijn acteurtjes volgens de krant wel móest hebben afgebeuld om het gewenste scala aan emoties op het scherm te krijgen. De zaak werd er niet beter op toen de critica van La Repubblica van de vijfjarige hoofdrolspeelster te horen kreeg dat Doillon 'gemeen' was en dat ze nooit meer in een film wilde spelen. Arme Doillon. Zijn film was al geen meesterwerk, maar nu werd zelfs zijn bewonderenswaardige regie afgedaan als kinderexploitatie. De jury van de Mostra, onder leiding van Roman Polanski, zal hem de Osella d'oro voor de opvallendste artistieke prestatie dan ook zeker niet meer durven geven.