Airbus vraagt Saab voor mega-vliegtuig

ROTTERDAM, 5 SEPT. Het Airbusconsortium heeft de Zweedse vliegtuigbouwer Saab uitgenodigd mee te doen met de ontwikkeling van een nieuwe superjumbo die meer dan 800 passagiers kan vervoeren. Dat berichtte gisteren het Zweedse persbureau TT in Stockholm. “Wij hebben een uitnodiging van Airbus die wij nu bespreken”, zei Saab-woordvoerder Anders Annerfalk tegen het persbureau. “Maar er is nog een lange weg te gaan alvorens wij tot een beslissing komen.”

Airbus, dat wordt gevormd door Aerospatiale (37,9 procent), Dasa (37,9 procent), British Aerospace (20 procent) en het Spaanse Casa (4,2 procent) wil uiterlijk in 1999 een A3XX-toestel lanceren dat in 2003 kan worden geleverd. Een eerste versie van dat vliegtuig moet afhankelijk van de inrichting 550 tot 700 passagiers op twee dekken kunnen vervoeren. In een latere, nog vergrote versie moeten dat er 700 tot 950 worden.

De A3XX moet het tezijnertijd opnemen tegen twee verlengde versies van de huidige Boeing 747-400 (420 passagiers), te weten de 747-500 (465 passagiers) en de 747-600 (550 passagiers) die vermoedelijk al in 2000 op de markt komen. Omdat het bij Boeing gaat om afgeleiden van een al bestaand vliegtuig kunnen de ontwikkelingskosten van de nieuwe Boeingvliegtuigen 'beperkt' blijven tot enkele miljarden dollars. De ontwikkeling van een nieuwe en nog grotere A3XX kost veel meer, volgens Airbus 8 miljard en volgens concurrent Boeing 12 à 15 miljard dollar.

Ter financiering van de A3XX kan Airbus deels putten uit eigen middelen en voor een ander deel uit terug te betalen subsidies van de overheden van de vier Airbuspartners. Maar die mogen volgens een Europees-Amerikaans akkoord nooit meer dan eenderde van de ontwikkelingskosten belopen. Voor de resterende financiering - ongeveer 40 procent - moet Airbus dus andere partners bij het A3XX-project zien te betrekken. Daarbij wordt ook gekeken in Azië en de VS (bij McDonnell Douglas).

Saab bouwt nu kleinere propellorvliegtuigen voor regionaal gebruik, zoals de Saab 340 en de Saab 2000, maar ook een hypermodern gevechtsvliegtuig als de JAS39 Gripen. De marketing van dit toestel is in handen van British Aerospace, een Airbuspartner.