Trio met teksten vol psychosomatische kwalen

Concert: Holland Festival Oude Muziek met het duo Dariush Tala'i/Madjid Khaladj en het trio Zulfi Adigözelov. Gehoord: 30/8 en 1/9, RASA, Utrecht.

Tot wat op een festival mis kan gaan, hoort ook het wegblijven van een solist. De Iraanse vocalist Nourredin Razavi Sarvestani verscheen dit weekeinde tijdens het Utrechtse festival Oude Muziek niet op het podium van RASA en niemand wist precies waarom of waardoor. Zijn twee begeleiders, Dariush Tala'i op de 3x2-snarige 'tar' en Madjid Khaladj op vaastrommel kregen hierdoor de kans zelf te schitteren, maar maakten daar nauwelijks gebruik van.

Als troost was er in de pauze een cd te koop waarop zanger Razavi wel te horen is, zij het toen hij nog maar nauwelijks twintig jaar oud was. Muziek bij een choreografie van Maurice Béjart getiteld Farah, in '73 vastgelegd in Brussel.

Het uit Azerbeidjan afkomstige trio Adig Özelov, genoemd naar de leermeester van vocalist Aqakhân Abdullaev, was wel compleet. En goedgeluimd, zo bleek zondagochtend in Han Reizigers programma op Nederland 3 en zondagavond opnieuw in RASA.

De teksten staan weliswaar bol van de psychosomatisch kwalen, van 'vergiftigd door een hopeloze liefde' tot 'ogen die verleiden en verlammen' maar dat is, zo lijkt het, vooral een kwestie van bezwering. Hoe heftiger je huilt om de ellende van anderen, hoe meer je gaat geloven in je eigen geluk. Abdullaev mist de klasse van zijn grote landgenoot Alem Kassimov, maar weet in RASA toch te overtuigen dank zij de grote ruimte die hij bestrijkt, van mompelend 'Sprechgesang' tot extatische 'hollers' diep uit het achterste van de keel. Tar-speler Zamik Aliev en vedelaar Adalat begeleiden op een manier die daar goed bij past: losjes uit de pols en met veel schwung. Het getuigt van de juiste houding voor het spelen van een oude mugam, zeg maar een suite in een enkele toonsoort. Muziek en tekst mogen dan verwijzen naar eeuwen geleden, je speelt voor een publiek van heden, dus een beetje leven hoort er bij.