HSL beneden de rivieren ook de grond in

De bevolking van Prinsenbeek wil een ondergrondse HSL en anders niks. Kamerleden hielpen even graven.

PRINSENBEEK, 3 SEPT. “Zand erover”. Aan praktisch elk raam in de tienduizend inwoners tellende Brabantse gemeente Prinsenbeek, waar straks de flitstrein zo wat tussen het ontbijtbordje en het koffiekopje komt te lopen, hangt een pamflet met deze tekst. Want de trein, die volgens inwoners het geluid maakt van een formule-1-wagen, mag er wel komen maar dan onder de grond.

“Geen gedonder, de HSL er onder”. Zo werd het gisteravond op de Prinsenbeekse Markt uit duizenden kelen gezongen in aanwezigheid van de Tweede Kamercommissie voor verkeer en waterstaat, van wie een aantal had meegezongen. Vervolgens was een houten trein vanaf twaalf meter hoog, de hoogte van het tracé door Prinsenbeek, over een helling onder hels lawaai uit geluidsboxen naar beneden komen razen om te eindigen in een bak met zand.

De Kamerleden waren per bus komen kijken naar de voorgenomen loop van de Hoge Snelheids Lijn (HSL) tussen de grenspost Hazeldonk in het zuiden en Zevenbergschen-Hoek in het noorden. Daarover moeten zij zich op 28 oktober a.s. uitspreken. In Zevenbergschen-Hoek was nagenoeg het hele dorp uitgelopen. Daar was het busvervoer geblokkeerd. “Je kunt soms beter een Belg of een koe zijn dan inwoner van Zevenbergschen-Hoek” luidde de klacht. Volgens de plannen zal hier de spoorbaan op 9 tot 13,5 meter hoog komen te liggen. Ook werden bezocht de grenspost Hazeldonk, het knooppunt Effen en Prinsenbeek, waar het tracé op 12 meter hoog komt te liggen. Op het NS-station in Prinsenbeek had een vrouw in een rolstoel de Kamerleden erop gewezen dat de ontoegankelijkheid van het station na de aanleg van de HSL alleen nog maar groter wordt omdat alle dwarsverbindingen dan teniet worden gedaan. Een man, leunend op een stok, had een schrikbeeld voor Prinsenbeek geschetst. De autoweg Breda-Rotterdam zou hier volgens de plannen worden uitgebreid tot twee maal zes rijstroken en 's nachts zou er over het spoor ook nog eens een goederenshuttle gaan rijden. “De lawaaioverlast zal gigantisch toenemen”, sprak de man. Kijkend naar de Arke-touringcar van het gezelschap, zei een vrouw: “Straks zijn we allemaal aan Arke toe”. Herhaaldelijk werd de vergelijking gemaakt met de 823 miljoen gulden die voor een vriendelijkere tracéloop door België en de 900 miljoen gulden die waarschijnlijk worden besteed aan de ondertunneling van de HSL onder het Groene Hart. Een vrouw vroeg: “Zijn wij dan niet groen genoeg?”

De Brabantse commissaris der koningin F. Houben noemde de aanleg van de HSL “een testcase” want “tot nu toe wordt de zeer ingrijpende infrastructuur alleen boven de grote rivieren in tunnels verpakt, terwijl daar onder de grote rivieren geen geld voor is.” Burgemeester De Vet van Prinsenbeek sprak tijdens de hoorzitting gisteravond van “een zwaar litteken van infrastructuur dat het stedelijk gebied straks zo onaantrekkelijk zal maken dat niemand zich hier nog zal willen vestigen.” Het CDA-Kamerlid Leers speelde op de Brabantse frustraties in: “Als de HSL in plaats van 300 kilometer per uur nu eens 200 kilometer gaat rijden over bestaand spoor dan houd je honderden miljoenen over die je kunt stoppen in een tracé dat beter is voor de mensen.” De vertegenwoordiger van het actiecomité in Zevenbergschen-Hoek: “Dat Hoge Snelheids Lijn slaat toch echt op de snelheid en niet op de hoogte van de ligging ervan.” In zijn dorp komen bovenop het spoor ook nog eens geluidswallen. “Dat leidt tot claustrofobie. Wij eisen een tunnel, de leefbaarheid staat op het spel. Er is nu lang genoeg met ons gesold.”

In het gebied was de scepsis na het bezoek van de politici groot. Een man op de Prinsenbeekse Markt: “Je mag je zegje wel doen, maar geluisterd wordt er niet. De Kamerleden hebben alles al lang beslist. Maar ge kunt toch altijd nog beter strijdend ten onder gaan.”