Unilever wil aanbod stroomlijnen

Unilever wil haar produktenaanbod radicaal herstructureren. Het concern overweegt slecht renderende merken met een totale omzet van tien miljard dollar (ruim 1,6 miljard gulden) op termijn af te stoten of uit de markt te nemen. Daarmee zou twintig procent van de gehele concernomzet verdwijnen.

Dit zegt de nieuwe vice-president van Unilever, N. FitzGerald, vandaag in interviews met het Britse dagblad Sunday Times en de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. “Als de zaken geen waarde creëren, dan moeten we er niet in zitten”, aldus de gisteren officieel aangetreden vice-voorzitter. “Het is net alsof je een mooie tuin bezit met onkruid erin. Je moet het schoonmaken, waardoor licht en lucht bij de bloemen kunnen komen die het best groeien.” Vooral die merken en produkten moeten weg die geen topposities innemen op de betreffende markten. “We hebben 57 produktenseries, maar minder dan twintig ervan zijn van een strategisch belang of hebben een belangrijke lokale marktpositie,” aldus FitzGerald. Unilever kampt al enige tijd met magere groeicijfers. De herstructurering moet de winstgevendheid in volwassen en verzadigde markten als Europa en de Verenigde Staten verhogen. Dat geld kan dan weer gebruikt worden voor investeringen in opkomende markten in Azië en Latijns-Amerika. Na de sanering van het produktenpakket zal Unilever volgens FitzGerald meer geconcentreerd zijn op zijn kerntaak, waarna de winstgroei omhoog gaat. Unilever, zegt FitzGerald, moet “sterker oogsten”.