'De Jurk' oogst applaus maar ook kritiek

VENETIË, 2 SEPT. Misschien lag het aan de reclamecampagne: gekleed in de jurk uit De jurk (blauw, met oranje bladmotief) hadden twee Italiaanse schonen overal folders en lapjes stof uitgedeeld. Of misschien kwam het door de topdrukte die zaterdag op de Mostra heerste. In ieder geval was de publieksvoorstelling van Il vestito/De jurk meer dan uitverkocht. In de Sala Palagalileo (1500 plaatsen) zaten zelfs de gangpaden vol met mensen.

Alex van Warmerdam, regisseur en hoofdrolspeler van De jurk, kon tevreden zijn. Samen met drie van zijn acteurs - Henri Garcin, Ariane Schluter en Annet Malherbe - zat hij in de zaal en hoorde hij hoe het publiek lachte om bijna alle grappen en klapte op de goede momenten. Bij een van de clous uit de film (“Ik ben maar een treinconducteurtje” - Sono solo un conduttore del treno) was zelfs sprake van hilariteit, en na afloop klonk een lang applaus.

Het moet dan ook teleurstellend voor Van Warmerdam zijn geweest dat er de volgende dag niets over zijn film in de Italiaanse kranten stond. Doorgaans worden de voorstellingen uit het bijprogramma 'Corsia del Sorpasso' besproken; maar in geen enkele grote zondagskrant was ook maar een woord aan De jurk gewijd.

Dat de Italiaanse pers niet erg gemotiveerd was om over Van Warmerdam te schrijven, had wellicht te maken met de moeizame persconferentie die hij zaterdag gaf. De meeste journalisten konden het ironische realisme van De jurk niet waarderen en maakten kritische opmerkingen: 'Het basisgegeven van de film is weinig origineel', 'We hebben Holland nog nooit zo kil en liefdeloos gezien.' Van Warmerdams defensieve en stug geformuleerde antwoorden maakten het er allemaal niet beter op.

Hoe je wel persconferenties moet geven, werd een half uur later gedemonstreerd door de Duitse regisseur Roland Emmerich, wiens Independence Day zaterdagavond in een ander bijprogramma zijn Europese première beleefde. Samen met twee van de hoofdrolspelers uit de succesvolle science-fictionfilm, Bill Pullman en Will Smith, pareerde hij energiek de kritiek op het Amerikaanse chauvinisme in de film, en legde hij uit waarom Independence Day voor iedere bioscoopbezoeker de perfecte film is: wie wil er niet naar een mix van rampenfilm, komedie, oorlogsepos en alien invasion movie?