Met de handen in het haar

Infographic: Italianen zijn gemiddeld het goedkoopst uit bij een bezoek aan de kapper: voor minder dan twee tientjes wordt het haar in model geknipt. Dit blijkt uit een onderzoek van de Europese kappersorganisatie in Genève.

Het merendeel van de Nederlanders bezoekt minstens eens per twee maanden de kapper. Dames geven per bezoek gemiddeld 58 gulden uit aan hun kapsel en verzorgingsprodukten, heren nog geen 28 gulden, aldus een evaluatie-onderzoek van de Nederlandse branche-organisatie ANKO. De 55-plussers zijn de beste klanten: ze bezoeken de kapper het vaakst en geven er het meeste uit. De Nederlandse consument is zeer trouw aan zijn kapper: negentig procent is vaste klant.

De branche telt zo'n 11.000 kapperszaken en biedt werkgelegenheid aan ruim 23.000 mensen. Uit het ANKO-jaarverslag over 1995 blijkt dat er een negatieve spiraal is ingezet: Oudere werknemers worden vanwege de hoge loonkosten steeds vaker ontslagen. Een aantal van hen begint vervolgens een eigen zaak of biedt zijn diensten aan in het 'zwarte circuit', waardoor het rendement van de bestaande zaken onder druk komt te staan.

Directeur R. Vos van ANKO ziet evenwel nieuwe lichtpuntjes: “De verruimde winkelsluitingswet biedt de kapper nieuwe kansen. De helft van de Nederlanders wil 's avonds geknipt worden.”