Modderen

Bankiers en concurrentie verhouden zich tot elkaar als Ajax tot de ArenA. Het is nog wennen en de toeschouwers op de eerste rijen moeten oppassen voor rondvliegende plaggen als iemand een sliding inzet.

Vorige week spatte de modder in de financiële arena in het rond na een onverwachte sliding van vice-voorzitter Van der Lugt van bank en verzekeraar ING. Hij kondigde op een persconferentie over de halfjaarwinst van ING aan dat de twee ING-dochters Postbank en ING Bank gratis voor niets betaalautomaten in winkels gaan ombouwen voor gebruik van de twee nieuwe, concurrerende betaalkaartjes chipper en chipknip.

De chipper is van de Postbank, die daarmee het bankenfront (inclusief ING Bank met de chipknip) heeft gespleten. De andere banken waren razend. Zij zouden net een dag later hun advertentiecampagne voor de chipknip starten en waren nu opeens in de verdediging gedrongen. Zij schrapten direct de naam van ING Bank uit hun advertentietekst. Zo zijn er drie blokken ontstaan: de banken, de Postbank en ING Bank die elk met eigen advertenties hun produkten aanbieden.

Het is even wennen voor de consument. Kijken en vergelijken is er vooralsnog niet bij, vooral omdat de chipper van de Postbank pas ergens in de loop van volgend jaar bij de meeste klanten beschikbaar is. En alsof het wapengekletter van drie banken nog niet genoeg is, werpt nu ook PTT Telecom (de partner van de Postbank in de chipper) zich in de strijd. Volgend jaar maart zijn alle kaarttelefoons omgebouwd en dan kunt u alleen nog met een creditcard of chipkaart bellen. Of u even wilt opschieten en uw oude telefoonkaart volbellen, want de bankiers en de PTT hebben haast met de vooruitgang.