Wintermode tussen spannend en smakeloos; Als het maar vloekt

Dankzij verlengde broeken en colberts is het modesilhouet van komende winter sluik. En er is nog een trend gelanceerd: Pippi Langkous-achtig Laat-Maar-Waaien.

Vrouwen met buitens of landhuizen zitten gebeiteld. De mode voor het komende seizoen lijkt geen onderscheid meer te maken tussen 'buiten' en 'binnen', en is uiterst geschikt om vanuit de serre onbekommerd mee de tuin in te dwalen. De joyeuze kostuums, bestaand uit broek en jasje met daaronder een overhemd of een turtleneck-sweater, die voor deze winter in de winkel hangen, zijn comfortabel en sportief elegant - volgens de stijl die ze in Amerika 'sportswear' noemen.

Het item dat ervoor zorgt dat de mode voor komende winter voor zowel binnen als buiten geschikt lijkt, is het 'nieuwe' colbert. Dit reikt tot net boven de knie, en krijgt daardoor het karakter van een huiselijk soort overjas. Het jasje, dat door zijn ongewone lengte wel voor verwarring zal zorgen, kan zowel single- als double-breasted zijn. Sommige varianten zijn uitgegroeid tot koetsierjas-achtige gewaden, andere hebben een priesterlijke strengheid.

Onder het colbert hoort een broek - naast het colbert dè blikvanger deze winter. En behalve dat er twee pijpen aan zitten, valt er over de nieuwe broek niets eenduidigs te melden. De bladen mogen beweren dat 'heupbroeken' het helemaal zijn, in de winkels vind je hoog gesloten Capri slacks (met een rits opzij en smal toelopende pijpen) naast veredelde skibroeken en laaghangende kostuumbroeken met een vouw of een omslag.

De broek heeft sinds de jaren zeventig, ten tijde van de kleurige soulpijpen, niet zoveel allure meer gehad. De dessins zijn al even gevariëerd - geel-blauwe ruiten, krijtstrepen in alle breedtes, monochroom turqoise, chocoladebruin of navy blauw - als de snit: leer, suède, tweed, gabardine of wol met stretch. De broek beslaat ook weer meer oppervlakte: zoals de pijpen in de jaren zeventig om de benen flapten, zo hangen ze nu (in veel gevallen) laag over de schoen. 'Boot cut' wordt de nieuwe lengte genoemd, wat zoveel wil zeggen als dat de zoom halverwege de hak komt.

Dankzij de verlengde broek en colberts is het silhouet van komende winter sluik. Het mandaat van ontwerpers als Donna Karan, Gucci en Armani, die afgelopen maart bij de shows in Parijs smalle schouders en verwaarloosde tailles lieten zien, is daarmee opgevolgd door de confectie-huizen en heeft mooie simpele kleren opgeleverd (al is de come-back van de turtleneck-sweater - een nauw gesloten truitje met boord langs de hals - niet de verdienste van de ontwerpers. Actrice Sharon Stone droeg een exemplaar bij de uitreiking van de Oscars, en het sloeg daar in als een bom).

Het is een aangename ambiguïteit die deze modestijl kenmerkt: niet uitsluitend voor binnen òf voor buiten, niet uitsluitend 'vrouwelijk' òf 'mannelijk', niet uitsluitend glamour òf ingetogen. Maar de mode zou de mode niet zijn als er niet nog ergens een schreeuwend contrast was ingebouwd. Want parallel aan de elegante gangsterpakken met sluike jasjes, openvallende overhemden en strakke truitjes die vrouwen deze winter geacht worden te dragen, is er nog een trend gelanceerd: de Pippi Langkous-achtige Laat-Maar-Waaien-stijl.

Pure Portobello noemen ze het in de Engelse Elle. Het verhaal wil dat Amerikaanse ontwerpers als Anna Sui en Marc Jacobs zijn gaan winkelen op de Londense vlooienmarkten Camden en Portobello. Daar vonden ze inspiratie in oma-bloesjes met bloemen, stola's van bont, pistachegroene terlenka broeken, glittertruitjes en felroze panties. En zo ontstond de 'mix-mode': alles kan, alles moet zelfs. 'Als het maar vloekt', in zowel stofsoorten als prints en kleuren, is een van de uitgangspunten van de ontwerpen van Dolce & Gabbana (regenjas met luipaardprint gecombineerd met rozen-jurk) en Versace (zwart/wit geruite broek en roze satijnen hemd afgezet met groene kantjes, gecompleteerd door sjaal van paarse schapewol).

“Vergeet mode; het gaat om stijl deze winter”, laten de modebladen weten. Maar dat is niet zo'n eye-opener als ze doen voorkomen. Want 'mode' wordt al overvleugeld door 'stijl' sinds de kledingindustrie geen eenduidige mode-voorschriften meer aanreikt. Dat 'alles kan' is niets nieuws. De mode-bewuste vrouw was er al jaren achter dat ze haar persoonlijke 'stijl' moet uitdragen door naar eigen inzicht en smaak kleding te 'combineren' (nog zo'n toverwoord).

Zo is het verschil tussen de twee modestijlen van het komende seizoen op twee manieren schrijnend: wat betreft verschijningsvorm en wat betreft uitgangspunt. De sluike sportswear in hoofdzakelijk effen tinten, waarbij je met drie items klaar bent (broek-trui-jasje), laat alle ruimte om naar eigen smaak mee te combineren. Het zijn basics die met behulp van een variatie aan accesoires voor uiteenlopende gelegenheden geschikt zijn te maken. De 'mix-mode' daarentegen wordt als een voltooid geheel gepresenteerd. Het wankele evenwicht tussen 'spannend' en 'smakeloos' is hier in de ontwerpfase al gevonden. Door de consument valt er weinig meer aan toe te voegen.

    • Hester Carvalho