Voorkeur; Films

BABE (Een buitengewone big) Door Chris Noonan geregisseerde Australische fabel met echte, sprekende dieren, naar een kinderboek van Dick King-Smith over een uitverkoren varkentje dat de ambitie heeft een herdershond te zijn. Een volkomen absurde, maar goed doordachte en idyllische ogende onderneming, die Orwelliaans van opzet is en tegelijk lichtverteerbaar. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Enschede, Breda, Hilversum, Den Bosch, Amersfoort, Woerden, Cuyk.

BEAUTIFUL GIRLS Scott Rosenberg, de scenarist van de melancholieke misdaadfilm Things to Do in Denver When You're Dead, schreef een nostalgische komedie over eind-twintigers die modderen met het leven en de liefde. Onder regie van Ted Demme en voorzien van een sterke soundtrack werd het een ensemblefilm in de traditie van Diner en The Big Chill, met mooie rollen van onder anderen Timothy Hutton, Matt Dillon, Uma Thurman en Michael Rapaport. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen, Breda.

BLIND DATE Gebaseerd op een geïmproviseerd scenario van regisseur Theo van Gogh, cameraman Tom Erisman en hoofdrolspelers Peer Mascini en Renée Fokker, met door Kim van Kooten knap geschreven dialogen, werd deze ongesubsidieerde lowbudgetfilm in acht dagen opgenomen. Bewonderenswaardig spel en dito mise-en-scène maken van kat-en-muisspel tussen twee nog slechts via contactadvertenties communicerende echtelieden in de rouw over verlies van dochtertje een bitter hoogstandje in de trant van 'Who's Afraid of Virginia Woolf?'. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen, Maastricht.

BLUE IN THE FACE Het collage-achtige vervolg op Smoke (regie Wayne Wang en Paul Auster) is een ontspannen liefdesverklaring aan Brooklyn waar het speelplezier vanaf spat. In en om de sigarenwinkel van Auggie Wren (Harvey Keitel) wordt geruzied, geouwehoerd, gesmacht en gemopperd door onder anderen Lou Reed, Mel Gorham, Mira Sorvino, Giancarlo Esposito en Jim Jarmusch. Amsterdam, De Uitkijk; Zaandam, De Fabriek.

BREAKING THE WAVES De vijfde speelfilm van Lars von Trier is een verhaal over passie verpakt als heiligenleven, een drie uur durend melodrama dat alle emoties de vrije teugel geeft. In een bar dorpje aan de Schotse noordkust offert een jonge vrouw zich op voor haar doodzieke geliefde. Met Emily Watson als wereldvreemde heldin die sympathie, ja zelfs liefde afdwingt. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Groningen, Tilburg, Nijmegen, Wageningen.

THE CELLULOID CLOSET Tientallen oude Hollywood-films zijn nooit meer dezelfde na het zien van de documentaire die Rob Epstein en Jeffrey Friedman maakten naar een boek van Vito Russo. Met behulp van fragmenten uit 122 films en 24 interviews (met onder meer Farley Granger, Gore Vidal, Tony Curtis, Susan Sarandon en Tom Hanks) geven ze een beurtelings schokkend en hilarisch beeld van de manier waarop homoseksuelen de afgelopen eeuw door Hollywood zijn geportretteerd. Amsterdam, Rialto; Arnhem, Filmhuis.

DE GROTE STILTE (Tystnaden) Ingmar Bergmans intense tragedie over vereenzaming van de individu (1960). Utrecht, 't Hoogt.

DE JURK In zijn derde, knap geconstrueerde, maar losse speelfilm volgt regisseur Alex van Warmerdam de levensloop van een zomerjurk, van katoenbolletje tot crematorium. Fragmenten van 'vrolijke verhalen' vormen een grimmig mozaïek van rampspoed en onmacht in de intermenselijke sfeer. Het kale realisme biedt weinig absurdistische troost. Amsterdam, The Movies 2; Utrecht, Springhaver 1; Hoorn, Filmhuis; Helmond, Filmhuis.

PROFESSIONE: REPORTER In fascinerende beelden en in een rechtlijnig lijkende verteltrant filmde Michelangelo Antonioni de lotgevallen van een man die zijn leeggelopen bestaan wilde ruilen voor de identiteit van een gestorvene, maar gedoemd was zichzelf te blijven. Met Jack Nicholson en Maria Schneider. (1975). Rotterdam, 't Venster 2.

RICHARD III In de overweldigende film die Richard Loncraine en Ian McKellen maakten naar het historiestuk van Shakespeare is Richard III een dictator in jaren-dertigstijl en wordt de Rozenoorlog uitgevochten met tanks en mortieren. Temidden van spectaculaire decors speelt McKellen de mismaakte usurpator als een aarts-charmeur die zwelgt in bloeddorst en bittere spot. Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Wageningen.

SMALL FACES In zijn prachtige tijdsbeeld van een jaren-zestigjeugd in bloeddorstig Glasgow is regisseur Gillies MacKinnon niet uit op groezelig realisme. Hyperrealistische beelden en onnadrukkelijke Schotse humor halen de scherpe kantjes van het geweld af. In Tilburg, Maastricht, Zwolle, Den Bosch, Deventer, Den Helder.

STEALING BEAUTY Bernardo Bertolucci is weer terug in Italië, maar met een naar Henry James gemodelleerd verhaal over Engelse kunstenaars, die vrijwillig uitweken naar een villa in het lome, sepiakleurige Toscane. Onder hun gretig toeziend oog wordt de mooie Newyorkse Lucy (Liv Tyler) in de liefde ingewijd en vindt zij haar echte vader. Wars van cynisme en met veel begrip voor de verwarring en pathetiek van een negentienjarige gefilmd. Amsterdam, Kriterion en Tuschinski 5; Rotterdam, Calypso 3; Den Haag, Metropole 5; Utrecht, Studio.

THINGS TO DO IN DENVER WHEN YOU'RE DEAD Kleine schoonheidsfoutjes mogen de pret niet drukken in Gary Fleders debuut over een ontwapenende ex-gangster die na een mislukte opdracht-om-het-af-te-leren zijn dood krijgt aangezegd. Andy Garcia, Christopher Walken en Christopher Lloyd schitteren in een tarantineske misdaadkomedie met melancholieke ondertoon. Utrecht, Springhaver 2; Nijmegen, Cinemariënburg; Delft, Lumen.

UNDERGROUND Horen en zien vergaat de kijker in Emir Kusturica's zinderende en bijna drie uur durende fantasmagorie over oorlog en communisme; een zwart-humoristische 'Apocalypse Now' van de Joegoslavische oorlog die in Cannes terecht werd onderscheiden met de Gouden Palm. Delft, Filmhuis Lumen.

L'UOMO DELLE STELLE In zijn liefderijke en terloops politiek-historisch exacte hommage aan de niet-professionele acteurs van het Italiaanse neorealisme laat Giuseppe Tornatore een oplichter (Sergio Castellitto) in 1953 over het Siciliaanse platteland reizen om arme sloebers wat geld af te troggelen voor een 'screentest'. Ze vertellen voor zijn lege camera over hun ellende, hun dromen en verlangens. Een warmbloedige, aan Fellini's La strada herinnerende film over cinema, honger en bedrog. In: Amsterdam, De Uitkijk; Utrecht, Springhaver 1; Nijmegen, Cinemariënburg.

WHAT'S EATING GILBERT GRAPE? Gevoelig portret van een typische white trash-familie op het Amerikaanse platteland. Dood en liefde doorkruisen doodgewone levens, die bijzonder worden door de liefdevolle aandacht die regisseur Lasse Hallström eraan wijdt en door een paar onvergelijkelijke rollen, met name die van Darlene Cates als de onvoorstelbaar dikke moeder. In: Enschede, Concordia Cinema.

EN VERDER Dead Man Walking (Haarlem), Kansas City (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen, Wageningen), Lang leve de koningin (Den Haag), Loaded (Breda), Othello (Delft), Persuasion (Breda), Pulp Fiction (Amsterdam, Enschede), Sense and Sensibility (Amsterdam, Utrecht, Groningen, Breda, Hilversum, Helmond, Gorinchem, Bergen op Zoom, Cuyk), Seven (Utrecht, Dordrecht), Toy Story (16 zalen), The Usual Suspects (Den Bosch, Winterswijk), Zusje (Winterswijk).