Italiaans kabinet redt tv-zender van Berlusconi

ROME, 29 AUG. In een verzoenend gebaar naar mediamagnaat en oppositieleider Silvio Berlusconi heeft het centrum-linkse kabinet in Italië met een speciaal decreet voorkomen dat een van zijn drie commerciële tv-zenders uit de lucht kan worden gehaald.

De huidige situatie is bevroren tot 31 januari volgend jaar. Premier Romano Prodi lijkt zich met dit op maat gesneden besluit te willen verzekeren van een meegaande houding van de rechtse oppositie bij de komende begrotingsbehandeling.

Het Constitutionele Hof had in december 1994 bepaald dat de mediawet in 1990 in strijd is met de grondwet, omdat die het mogelijk maakt dat één persoon drie commerciële zenders controleert. Daarmee sanctioneert de wet een monopoliepositie, argumenteerde het hof. De wetgever kreeg tot 28 augustus de tijd om maatregelen te nemen. Vanaf dat moment zou een van Berlusconi's tv-netten op last van een lokale rechter verduisterd kunnen worden. Iets dergelijks is twee keer gebeurd in de jaren tachtig. Toen werd Berlusconi gered door de socialistische premier Bettino Craxi.

Het voorgaande kabinet van Lamberto Dini heeft zich gepresenteerd als een interim-kabinet en het probleem van de media doorgeschoven. Eind mei trad de centrum-linkse regering van Prodi aan. Deze kwam medio juli met een wetsvoorstel, maar het mediadebat is doorgeschoven naar volgende maand. In het wetsvoorstel wordt het probleem van de pluriformiteit iets anders benaderd: niet aan de hand van het aantal zenders, maar van het marktaandeel.

Van verschillende kanten is het kabinet beschuldigd van koehandel met Berlusconi, die zowel als politicus als in zijn hoedanigheid van mediamagnaat vaak is verguisd door links. Een argument daarbij is dat het kabinetsdecreet geen maatregelen bevat tegen monopolievorming. Mediaset, de tv- en advertentiepoot van Berlusconi's Fininvestgroep, reageerde opgelucht op het decreet van Prodi. Op de beurs in Milaan reageerden de aandelen Mediaset met een lichte stijging.