'Fokker-brains' weer gebundeld

SCHIPHOL, 29 AUG. Het klinkt allemaal vrij simpel. De Koreaanse industriële moloch Samsung hoeft Fokker helemaal niet over te nemen en kan zich een miljarden verslindende investering besparen in zijn ambitie een eigen vliegtuigindustrie uit de grond te stampen. De Koreaanse fabrikant kan voor de bouw van een nieuw vliegtuig simpelweg terecht bij de brains van de Fokker-ontwerpers en ingenieurs die na het faillissement van de vliegtuigbouwer opnieuw gebundeld zijn in ADSE, een jong ingenieursbureau dat gevestigd is aan de Fokker-weg op Schiphol-Oost en 24 personeelsleden op de loonlijst heeft staan, waarvan 15 in deeltijd.

De basis van ADSE (Aircraft Development and Systems Engineering) wordt gevormd door vijf voormalige topontwerpers van Fokker die na het faillissement van de Nederlandse vliegtuigbouwer een bureau hebben opgericht dat zich specialiseert in vliegtuigontwikkeling en consultancy op het gebied van zogeheten 'systems engineering', een in de Verenigde Staten ontwikkelde ontwerp-methodiek, die de ADSE-ingenieurs met succes bij Fokker hebben geïntroduceerd tijdens de ontwikkeling van de Fokker 70.

ADSE beschikt over alle kennis en ervaring die nodig zijn voor het ontwikkelen van een compleet vliegtuig of delen daarvan. Van voorontwerp tot produktie. Volgende week presenteert ADSE zich op de luchtvaartshow van Farnborough in Engeland. Op de stand van de Netherlands Aerospace Group, waar ook andere Nederlandse bedrijven als Aalberts Industries en Driessen (trolleys voor vliegtuigen) hun produkten aan de luchtvaartwereld showen. “We gaan hierdoor voor het eerst echt iets aan marketing doen”, zegt Henk de Groot, één van de oprichters van ADSE.

Met een bankgarantie van ING zijn de ontwerpers van ADSE nog geen week na het faillissement van Fokker aan de slag gegaan. Het leverde het bedrijf diverse opdrachten op. Zo werd voor de Fokker 28 (waarvan er ongeveer nog 150 vliegen) onderzoek verricht naar een nieuwe motor. Tevens werd het team betrokken bij een project voor de Hoge Snelheids Lijn (HSL).

Maar de echt belangrijke klanten worden toch gezocht in de eigen core-business. Met een aantal Aziatische klanten is het bedrijf druk in de weer de mogelijkheden te onderzoeken voor de ontwikkeling van een nieuw vliegtuig. “Wij vormen de brains van een echte vliegtuigbouwer”, zegt Cheryl Atkinson, in haar tijd bij Fokker project-manager van het FAX-project, een compleet nieuw straalvliegtuig dat DASA en Fokker wilden bouwen en dat als kleinste toestel voor Airbus zou kunnen dienen.

“De fabriek Fokker is failliet, maar de kennis voor de bouw van vliegtuigen bestaat nog”, zegt Atkinson. “Om een compleet nieuw vliegtuig te bouwen heb je tweehonderd ontwerpers nodig. We streven bij ADSE naar een vaste kern van veertig tot vijftig mensen. Met dat personeelbestand kunnen we heel wat werk aan. Voor grotere projecten kunnen we mensen inhuren. Voor het ontwerp en de produktie van een nieuw vliegtuig moet je aan een personeelbestand van totaal 1.500 mensen denken.”

Singapore Technologies en KCDC, waarin de Koreaanse bedrijven Samsung, Daewoo en Hyundai participeren, hebben ADSE de afgelopen maanden al ingeschakeld voor de studie voor de bouw van een nieuw regionaal straalvliegtuig. Singapore Technologies is nauw betrokken bij de plannen van de Chinezen om samen met het Europese AIR-concern (Aerospatiale, British Aerospace en Alenia) een nieuw toestel te bouwen.

Maar ook de Koreanen willen dolgraag een eigen luchtvaartindustrie ontwikkelen. Gezien de florissante marktprognoses voor nieuwe vliegtuigen in Zuidoost-Azië kan de eerste aanbieder van een nieuw vliegtuig een grote slag slaan.

“Het blijft natuurlijk voor Samsung interessant om Fokker als geheel te kopen”, zegt Henk de Groot. “Want dan koop je het hele produktiesysteem. Om over de kennis van marketing en sales die bij Fokker zat nog maar te zwijgen. De Fokker 100 is in zijn segment volgens ons niet te verslaan. Met een goede update zou je dit toestel voor de Aziatische markt nog jaren kunnen blijven produceren. Je zou zelfs een verlengde, verbeterde versie van de Fokker 100 kunnen maken. Over die kennis beschikken we. Maar we kunnen ook meehelpen aan het ontwerp van een nieuw toestel. De klant zegt het maar.”

    • Marc Serné