Zege Schumacher komt als volslagen verrassing

FRANCORCHAMPS, 26 AUG. Wellicht was het toch geen toeval dat uitgerekend Michael Schumacher gisteren tijdens de Grand Prix van België weer toesloeg met een zege in de Formule I, de eredivisie van de autorensport. Het even verraderlijke als prachtige circuit van Francorchamps heeft historisch gezien iets met topcoureurs.

Juan Manuel Fangio won er in de jaren vijftig drie keer, Jim Clark won van 1962-1965 zelfs vier keer op rij, evenals Ayrton Senna die van '88 tot en met '91 vier keer zegevierde in België.

De overwinning van Schumacher kwam als een volslagen verrassing gezien de matige prestaties dit seizoen van de Ferrari-renstal, waar Schumacher voor een jaarsalaris van 40 miljoen gulden is binnengehaald om Ferrari nieuwe glorie te bezorgen. De laatste overwinning van Ferrari in België dateerde uit 1984 toen Michaele Alboreto in Zolder won. “Maar als iemand mij voor de race had verklaard dat ik hier zou winnen, had ik hem voor gek verklaard”, vertelde Schumacher, die eerder dit seizoen al zes keer de finish niet wist te halen en ook tijdens de training de Williams-rijders Villeneuve en Hill moest laten voorgaan. Maar tijdens de race kon het vermogen van de Ferrari V-10 motor op de snelle renbaan optimaal worden benut. Bovendien bleef de wagen als door een wonder heel. Een zwakke start van Williams-rijder Damon Hill en een fout in de communicatie van zijn teamgenoot Jacques Villeneuve in de pits deden de rest.

Villeneuve leidde het eerste deel van de race maar kon de aan hem klevende Schumacher niet afschudden. Door een ongeluk in de elfde ronde van Jos Verstappen, die de baan uitvloog omdat volgens de ingenieurs het gaspedaal van zijn Footwork-Hart bleef hangen, zag Schumacher zijn kans schoon. De veiligheidswagen van de organisatie kwam in de baan waardoor alle rijders achter deze safety car bleven rijden tot de tientallen brokstukken van Verstappens wagen waren opgeruimd. De 24-jarige Limburger werd per helikopter afgevoerd naar een ziekenhuis in Luik, waar medisch onderzoek uitwees dat de Nederlandse coureur niet meer dan een stijve nek aan zijn crash heeft overgehouden. “Over veertien dagen zal hij er op Monza zeker weer bij zijn”, vertelde Rothengatter.

Schumacher maakte van het incident gebruik snel banden te wisselen en benzine te tanken. Villeneuve deed dat door een misverstand met zijn pits te laat en verloor de eerste plaats. Door zijn tweede plaats is het verschil met teamgenoot Damon Hill, die op Spa als vijfde finishte, in de strijd om de wereldtitel teruggebracht tot 13 punten. Er zijn nog drie races (Monza, Estoril en Suzaka in Japan) te rijden. “Er is nog van alles mogelijk”, beaamde de opgeruimde Villeneuve. Hij maakte na afloop van de race een ontspannen indruk. In tegenstelling tot Hill, die al vaker op cruciale momenten de druk niet bleek aan te kunnen. Het seizoen zou daardoor in de resterende races nog wel eens een onverwachte apotheose kunnen beleven.