Saksen klaagt nu de Europese Commissie aan

BONN, 26 AUG. De onenigheid tussen de Duitse deelstaat Saksen en de Europese Commissie over subsidies aan de autofabrikant Volkswagen is zo hoog opgelopen, dat Saksen het weekeinde bij het Europees Gerechtshof in Luxemburg een klacht tegen de Commissie heeft ingediend.

De christendemocratische premier Kurt Biedenkopf van het Oostduitse Saksen en Europees Commissaris Karel van Miert van industrie ruzieën al enige tijd over een subsidie die Saksen aan Volkswagen heeft gegeven. Van Miert is woedend over het feit dat de Saksische premier Volkswagen 91 miljoen D-mark steun heeft verleend. Dit bedrag maakt deel uit van een groot Europees investeringsprogramma van 780 miljoen mark dat Volkswagen in twee fabrieken in Chemnitz en Mosel wil steken. Premier Biedenkopf is er veel aan gelegen dat de twee bedrijven in zijn deelstaat worden gebouwd aangezien zij vele duizenden mensen werk zullen verschaffen. En werk is in het door economische stagnatie getroffen oosten van Duitsland schaars geworden.

Al in juni had de Europese Commissie de subsidie aan Volkswagen met 241 miljoen mark gekort omdat het investeringsproject van VW “niet aan de Europese spelregels voor steun aan bedrijven” zou voldoen. Daarop toonde VW-topman Ferdinand Piech zijn spierballen en liet magische woorden vallen als Hongarije, Tjechië en Slowakije. Hij bedoelde: we gaan verhuizen naar goedkopere landen. Dat was niet de bedoeling van Biedenkopf en de deelstaatpremier trok 91 miljoen uit om Volkswagen tegemoet te komen.Sindsdien is het mis tussen Saksen en Brussel.

Afgelopen vrijdag haastte zich de Duitse minister van economische zaken, Günther Rexrodt, net weer in functie na een lange afwezigheid wegens malaria, naar België in de hoop met Van Miert tot een compromis te te komen. Dat mislukte, waarop Saksen zijn klacht indiende.

Morgen beslist het Duitse kabinet of het zich achter de Saksische klacht zal scharen. Vandaag liet Rexrodt in een vraaggesprek in het weekblad Der Spiegel weten dat Biedenkopf een oplossing voor het probleem wel heeft bemoeilijkt. Hij neemt het op voor de Europese Commissie en Van Miert. “Ik ben zeer geïnteresseerd in de bouw van twee fabrieken in Mosel en Chemnitz”, zegt de minister in het vraaggesprek, maar “de uitbetaling van gelden (aan VW, red.) vind ik problematisch en politiek tenminste twijfelachtig. Er zijn veel Europese regio's die slechts een excuus zoeken om het precies zo aan te pakken als Saksen. Dat kan niet het geval zijn”, aldus minister Rexrodt. “Wij willen sterke regio's in Europa maar geen zelfverheerlijking.”