Schoolplafond stortte bovenop vrouw

EMMELOORD, 23 AUG. De 52-jarige vrouw die gisteren is omgekomen bij een ontploffing op een basisschool in Emmeloord, is overleden aan inwendig bloedverlies en hersenletsel. Zij is bedolven geraakt door het instortende plafond. Dat heeft de GGD Flevoland vanochtend meegedeeld.

Bij de explosie raakte ook een 38-jarige verwarmingsmonteur ernstig gewond. Hij was op het moment van de ontploffing bezig met onderhoudswerkzaamheden aan de cv-ketel. De man is met ernstige brandwonden overgebracht naar het brandwondencentrum in Groningen. Over zijn toestand wilde het ziekenhuis vanochtend om privacyredenen niets loslaten. Een zeventienjarige stagiaire van de school is ernstig gewond naar het Sophiaziekenhuis in Zwolle overgebracht. Haar toestand werd vanmorgen 'bevredigend' genoemd.

Even voor half twaalf gistermorgen deed zich een explosie voor in de Flevoschool voor moeilijk lerende kinderen. Volgens een woordvoerder van de gemeente ging het om een enkele steekvlam die uit de kelder kwam. Delen van de noordelijke en westelijke gevel van het U-vormige gebouw zijn daarbij naar buiten geblazen. Daar was de administratie gevestigd, waar de omgekomen vrouw werkte, en de directiekamer. De klaslokalen waren relatief weinig beschadigd.

Achttien kinderen, voor het merendeel afkomstig uit een en dezelfde klas, raakten zodanig gewond dat zij naar het ziekenhuis moesten worden vervoerd. Zij konden gisteren alweer naar huis terug. Volgens overbuurvrouw S. Bandstra waren de kinderen gewond geraakt door rondvliegend glas. “Een jongetje met een gescheurde lip, een ander met glas bij haar oog. Wij hebben ze met keukenrollen afgedept.”

Het onderzoek naar de oorzaak van de ontploffing “draait allemaal om de CV-ketel” in de kelder van het gebouw, volgens een woordvoerder van de politie in Emmeloord. Het technisch onderzoek zou pas in de loop van vandaag beginnen omdat gisteren en vanmorgen nog instortingsgevaar bestond.

M. van der Zee van het Meppelse bedrijf CHV, waar de verwarmingsmonteur in dienst is, “wil niet speculeren” over de oorzaak van het ongeluk. “Het is helemaal niet gezegd dat het iets met de ketel te maken heeft.” Hij kon geen oorzaak bedenken waardoor een verwarmingsketel zou kunnen ontploffen.

Staatssecretaris Netelenbos (Onderwijs) heeft de schoolleiding gisteren laten weten dat ze “diep geschokt” is door het ongeluk. Ze heeft de school alle mogelijke hulp vanuit haar ministerie toegezegd.