Lezerspost

Nieuws over De Telegraaf leest u als eerste in De Telegraaf, is de huisregel van de uitgever van de krant voor wakker Nederland. Vermogensbeheerder Robeco huldigt dezelfde filosofie, al geeft de groep (nog) geen kranten uit. Robeco heeft wel een eigen glossy magazine, Safe. De rubriek 'lezers vragen' gaat deze keer uitgebreid in op de overname van de beheermaatschappij van de Robeco-fondsen (Robecam) door de Rabobank.

Controversiële onderwerpen worden niet gemeden, zoals de lucratieve optieregeling voor Robeco-topmensen ('spookverhalen'). Een lezer wil ook weten of de beleggers in de individuele fondsen toestemming moeten geven voor de overname, zoals de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) in aparte brieven heeft geëist bij onder meer de Robeco-directie, de commissarissen en de aandeelhouder van Robecam. De VEB is kritischer geworden sinds de slechte beleggingsresultaten bij enkele Robeco-aandelenfondsen.

Over de overname door Rabo mogen de directies van de fondsen zelf beslissen, schrijft Safe. De VEB heeft inderdaad een brief van die strekking gehad van de advocaat van de Robeco-directie, zo leert navraag, maar de VEB verwacht nog een reactie van de andere aangeschreven beslissers. Tevergeefs, zegt een woordvoerder van het concern. Er rolt over dit onderwerp geen nieuws meer van de Robeco-persen. Ooit liep Robeco (met de VEB) voorop bij aandeelhoudersdemocratie, maar dat lijkt verleden tijd. Robeco-topbelegger Van Oostveen sleepte in 1991 bij de fusie van ING nog een tientje extra uit het vuur voor aandeelhouders Nationale-Nederlanden. De ervaring leert, inspraak loont.