V.d. Giessen wil samen met Wilton-Fijenoord

ROTTERDAM, 22 AUG.De scheepswerven Van der Giessen-De Noord en Wilton-Fijenoord Holding onderzoeken de mogelijkheden van samenwerking. Het onderzoek moet in november zijn afgerond. Dit hebben de twee werven gisteren aangekondigd.

Het is niet de vooropgezette bedoeling dat er een fusie uit de bus zal rollen. “Een fusie is niet het vooropgezette doel, hoewel het natuurlijk niet onmogelijk is. We kijken of er een win-win-situatie kan ontstaan”, aldus een woordvoerder van Van der Giessen-De Noord uit Krimpen aan den IJssel.

Hij tekent echter aan dat alles mogelijk is: “Het is een breed opgezet onderzoek. We kunnen de zaak afblazen, of een eenvoudig samenwerkingsverband opzetten. We gaan eens goed aan elkaar snuffelen om te kijken wat voor aantrekkelijks we elkaar te bieden hebben.”

De Industriebond FNV is er evenwel van overtuigd dat Van der Giessen de holding Wilton-Fijenoord wil overnemen. “Dat heeft de directie van Van der Giessen tegen mij gezegd”, aldus FNV-bestuurder F. Szablewski. Hij denkt dat een samenvoeging van de twee een goede zaak kan zijn. “Je krijgt dan een sterk bedrijf. We staan er positief tegenover”, aldus de vakbondsman.

Wilton-Fijenoord kan een sterke partner goed gebruiken. In het afgelopen jaar werd de scheepsreparatiewerf van de houdstermaatschappij in Schiedam hard getroffen door de daling van de prijzen. Te veel werven kampen op de wereldmarkt met overcapaciteit. Wilton leed vorig jaar een verlies van circa 20 miljoen gulden.

Maar liefst twee reorganisaties waren in 1995 nodig om de kostenstructuur van Wilton-Fijenoord in het gareel te krijgen. Begin vorig jaar gingen 251 arbeidsplaatsen verloren. Eind 1995 verloren nog eens 152 mensen hun baan. Nu werken er slechts 290 mensen in Rotterdam. De sanering liet ook de directie niet ongemoeid. De raad van commissarissen zette de twee directieleden af. De ontslagprocedure eindigde ten slotte voor de rechter, die het ontslag ongedaan maakte. Naast de reparatie-afdeling is de holding ook nog eigenaar van de werf Verolme uit Heusden.

Een sluiting van Wiltons moeilijk draaiende Schiedamse reparatiewerf staat volgens de woordvoerder van Van der Giessen niet op de agenda van het komende onderzoek. Waar Van der Giessen met erg veel interesse naar kijkt zijn de reparatie-activiteiten voor offshore-apparatuur van Wilton in de Botlek. “Maar het is niet zo dat we uitsluitend kijken naar onderdelen van beide bedrijven. Wij praten met de Holding Wilton-Fijenoord.”

Van der Giessen leunt grotendeels op scheepsnieuwbouw. De werf heeft zich de laatste jaren vooral toegelegd op de bouw van veerboten. Weliswaar ging de halfjaarwinst in 1996 omlaag met 2,1 miljoen tot 5,4 miljoen gulden, maar dat was het gevolg van het feit dat de werf slechts één schip kon afleveren. Bezorgd is het concern niet over de toekomst.

De werf is de komende twaalf maanden volledig bezet en zal in 1997 zeker drie schepen opleveren. In mei veroverde Van der Giessen een order van 200 miljoen voor de bouw van twee passagiersschepen. De schepen gaan varen tussen Duitsland en Denemarken. Bij Van der Giessen werken ongeveer 500 mensen.

Van der Giessen ontkent ten stelligste dat er een verband bestaat tussen het lonken naar Wilton-Fijenoord en het recente vrijwel gelijktijdige vertrek van zowel commissaris (en oud-topman) ir. D. van Dort en president-directeur ir. J.J. Marsal. De eerste vertrok om persoonlijke redenen, de tweede nam ontslag omdat hij een functie elders verkoos, aldus de woordvoerder.