Tros verbreekt band met De Telegraaf

AMSTERDAM, 22 AUG. De Tros heeft de al 30 jaar bestaande samenwerking met dagbladuitgever De Telegraaf verbroken. Een gezamenlijke onderneming voor het maken van programma's en televisiegidsen is van de baan. Voor de uitgave van Tros Kompas heeft de omroep zijn heil gezocht bij Telegraaf-concurrent Audax.

Audax maakte vanochtend bekend samen met de Tros een joint-venture te beginnen die behalve de uitgave van Tros Kompas en de TV Krant ook “een aantal multimediale activiteiten” van de grond moet tillen. In april van dit jaar kondigde directeur drs A. Swartjes van De Telegraaf in zijn eigen krant nog aan dat zijn bedrijf een dergelijke onderneming met de Tros ging oprichten. “Wij hebben toen met de Telegraaf contact opgenomen om te zeggen dat we dat buitengewoon prematuur vonden,” zegt Tros-woordvoerster Els Lootsma. “Die joint-venture is nu van de baan.”

Op de vraag of wrevel over de handelswijze van Swartjes een rol heeft gespeeld bij de breuk, zegt Lootsma: “Ik heb geen behoefte daar op in te gaan.” Lootsma wil evenmin ingaan op de vraag of de verwijdering te maken heeft met andere activiteiten van het Telegraaf-concern op het gebied van televisie. Zo heeft de dagbladuitgever dit jaar een belang genomen van 30 procent in de commerciële televiezender SBS6. Ook bezit De Telegraaf inmiddels 5 procent van de aandelen in Sport7, dat afgelopen zondag met uitzenden begon.

Voor De Telegraaf is het verbreken van de samenwerking een klap. Het concern verliest in één klap 4 procent van de jaaromzet van circa 1 miljard gulden. Er zijn ongeveer honderd personeelsleden betrokken bij het maken van Tros Kompas, 2,5 procent van het totaal aantal werknemers. De oplage van Tros Kompas bedraagt 609.000 exemplaren, waarmee dit periodiek een van de grootste tijdschriften van Nederland is.