Cursist krijgt geld moeilijk terug

Mensen die met een cursus zijn begonnen en niet tevreden zijn, hebben volgens de Consumentenbond vaak grote problemen om hun cursusgeld terug te krijgen. Vooral bij niet-erkende instellingen moet de cursist maar afwachten of hij de cursus kan afbreken. Veel mensen hebben ook niet in de gaten dat je een cursus niet zomaar kunt annuleren. Dit concludeert de Consumentenbond na onderzoek van klachten en vragen die jaarlijks bij de bond binnenkomen.

Veel cursisten beginnen met een cursus door een bonnetje uit te knippen, in te vullen en op te sturen. Ze hebben dan vaak niet in de gaten dat ze hiermee een financiële verplichting aangaan. Ziekte, zwangerschap, of gewoon geen tijd of zin meer, zijn geen reden om onder het contract uit te komen.

Ontbinding van de overeenkomst en terugbetaling van het cursusgeld kan wel gerechtvaardigd zijn als hard gemaakt kan worden, dat een cursus niet deugt, veel moeilijker is of juist gemakkelijker dan voorgespiegeld. De Consumentenbond zegt aan de vragen en klachten te merken dat instellingen zich niet altijd aan de regels houden en pas na druk van bijvoorbeeld de bond met terugstorting van het cursusgeld komen.

Erkende instellingen moeten zich aan wettelijke regels houden, maar de cursist komt na ondertekening van het contract niet van een cursus af als deze korter duurt dan zes maanden. Bij niet-erkende instellingen hangt het van het contract af hoe je een cursus kunt afbreken.