Bij nieuwe tubes blijft soms kwart tandpasta achter

Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat bij nieuwe verpakkingen voor tandpasta vaak een aanzienlijk deel van de inhoud achterblijft. Het gaat om tubes die staan en fantasieverpakkingen in bijvoorbeeld de vorm van een kies. De Consumentenbond onderzocht dertig merken tandpasta naar aanleiding van klachten.

De meeste staande tubes houden tussen de 5 en 10 procent tandpasta achter. Aquafresh Kids (in de vorm van een kies) en Pearl Drops 50 ml blijken de inefficiëntste verpakkingen te hebben. Bij deze twee merken blijft respectievelijk 25 en 30 procent van de tandpasta in de verpakking. De fabrikant onderkent het probleem en heeft de bond meegedeeld dat hij begin volgend jaar waarschijnlijk een nieuwe tube op de markt brengt.

Wie zoveel mogelijk tandpasta voor zijn geld wil, wordt aangeraden tubes van 100 ml te kopen, die in de buurt van de dop niet te stug zijn en gemakkelijk zijn uit te knijpen. Uit het onderzoek komen volgens de Consumentenbond vier tubes van 100 ml het beste uit het onderzoek: Kruidvat, Body Shop, Viofluor en Sensodyne.

Overigens juicht de Consumentenbond het toe dat de oude oprolbare tube in een kartonnen doosje al bijna is verdwenen, omdat dit een besparing van 40 procent op afval oplevert.