Accijnsverhoging (2)

Vermindering autoverkeer is vrij eenvoudig. Verminder de vaste lasten en verhoog de variabele kosten! Bij een auto met een cataloguswarde van ƒ 45.000 moet ongeveer ƒ 10.000 aan bijzondere verbruiksbelasting en ƒ 5000 aan btw worden afgedragen.

Als deze ƒ 15.000 nu eens niet bij de aankoop, maar middels een extra belasting op de benzine-, diesel- of lpg-prijs zou worden geïnd, zou bij de afweging 'ga ik per auto of per openbaar vervoer', veel eerder voor het laatste worden gekozen. Ook de wegenbelasting, bijna ƒ 1.000 voor een dergelijke benzine-auto zou via het benzineverbruik kunnen worden betaald.

Bij een levensduur van tien jaar (15.000 kilometer per jaar) en een verbruik van één liter benzine op tien kilometer moet dan de benzineprijs met ƒ 1,60 omhoog. (ƒ 1,- ter compensatie van bvb en btw en zestig cent als wegenbelasting).

Nu staat er een dure auto voor de deur (waar je dan ook wel eens in wilt rijden) en de extra kosten van het rijden zijn relatief gering. Als die auto al een stuk minder duur is, maar de rijkosten aanzienlijk hoger, zal er eerder gekozen worden voor een alternatief.

Als dit in Europees verband zou worden aangepakt zou dit, zonder extra kosten voor de burgers en zonder verlies van inkomsten voor de staten, tot een ontlasting van de autowegen leiden en daarmee tot besparingen voor ons allen.