Opblaaspop in Tokio mag zijn schaamte niet tonen

TOKIO, 20 AUG. Op last van de Japanse politie heeft opblaaspop Boballoon een luier aangetrokken. Het 6 meter grote kunstwerk is niet meer toegestaan zijn - ook voor zijn formaat buitenmaatse - opgerichte geslachtsdeel te tonen, dat is doorstoken met injectienaalden en ringen. Gepierced zoals de huidige modetrend het noemt.

De pop heeft enkele dagen onafgedekt op een tentoonstelling in Tokio gestaan totdat de politie dit weekeinde klachten kreeg. De Amerikaanse kunstenares Sheree Rose die het kunstwerk vervaardigde, toont zich verbaasd. Ze beweert dat het werk “niet vies of agressief” is. Het ging slechts om te laten zien dat men “zich niet hoeft te schamen voor zijn seksualiteit”. Rose trok ook de motivatie van de Japanse politie in twijfel. “Ik vraag me af of ik als mannelijke artiest met een vrouwelijk naakt dezelfde problemen zou hebben gekregen.”

Volgens de 50-jarige kunstenares uit Californië toont Boballoon het seksuele masochisme van haar man, de performance-artiest Bob Flanagan. Voor Flanagan, die leed aan de taaislijmziekte (waarbij ophopingen van te dik slijm in longen, darm en alvleesklier ontstekingen veroorzaken die uiteindelijk tot de dood leiden) was dit masochisme de manier om met zijn lijden om te gaan. Hij stierf eerder dit jaar en zijn nagelaten tekeningen vormden de inspiratie voor Boballoon. “De penis was een onderdeel van de persoonlijkheid van mijn man”, aldus Rose. Boballoon is verder slechts gehuld in een korte leren jas en sabbelt op een rode fopspeen.

De Japanse politie was niet onder de indruk. “Vrijheid van meningsuiting staat los van aanstootgevendheid”, aldus een agent van het nabijgelegen politiebureau. “We hebben klachten gekregen en zien niet in wat er mis zou zijn met de waarschuwing aan de organisatoren.” Ook de Japanse pers ligt niet wakker van Boballoon. Terwijl het Amerikaanse persbureau AP zich opwindt over de “inconsistentie van Japanse normen”, geven Japanse kranten de diverse meningen over het werk zonder commentaar.

De organisatoren hadden vooraf reeds het vermoeden dat het werk van Rose problemen zou veroorzaken in Japan en dus hing er de eerste drie dagen ook een lap over het bewuste deel. Op aandringen van de artieste en nadat kunstexperts zeiden dat het wel door de beugel zou kunnen, besloot men toch het lid te ontbloten.