Foutparkeren kost ook Duitsers geld

KLEEF, 20 AUG. Nederlandse gemeenten die parkeerboetes aan Duitsers hebben uitgedeeld, kunnen die buitenlanders via de Duitse civiele rechter dwingen de boete te betalen. Dat is gebleken na vijftien proefprocessen die de afgelopen twee jaar in heel Duitsland zijn gevoerd. Nederlandse incassobureaus bereiden nu grote hoeveelheden van deze civiele procedures voor.

De Duitse advocaat F. Heinzel uit Kleef kreeg twee jaar geleden van de Nederlandse stichting Kadastrale en Financiële Administratie (Kafi) opdracht uit te zoeken hoe Nederlandse parkeerboetes in Duitsland kunnen worden geïnd. Er was een probleem ontstaan, nadat parkeerboetes aan de Nederlandse zijde van de grens werden gefiscaliseerd. Een parkeerboete kan daardoor niet meer via het Nederlandse strafrecht worden geïnd, als een overtreder weigert te betalen.

Heinzel: “Het was een juridisch interessant verzoek, want in Duitsland vallen parkeerboetes wel onder het strafrecht. De vraag was dus welke rechter in Duitsland over het invorderen van zo'n Nederlandse, niet-strafrechtelijke boete zou kunnen beslissen. Daarvoor heb ik een vergelijking gemaakt van Nederlands en Duits civiel recht en uiteindelijk Kafi geadviseerd proefprocessen te voeren.”

Heinzel koos voor vijftien gevallen verspreid over heel Duitsland. Dertien civiele rechters achtten zich bevoegd de boete dwingend op te leggen. Alleen in Münster en Aken volgden de rechters een andere redenering, waardoor de Nederlandse gemeenten de boetes in die kantons nog niet kunnen innen. Volgens de advocaat blijft dat voorlopig ook zo, aangezien er in Duitsland geen beroepsmogelijkheid is voor dergelijke heel kleine zaken.

Heinzel vindt dat de dertien voor Nederlandse gemeenten gunstige uitspraken voldoende jurisprudentie hebben opgeleverd om het innen van een parkeerboete in Duitsland mogelijk te maken. “Dat doe ík niet, want ons kantoor is geen incassobureau. Maar voor Nederlandse incassobureaus is het heel aantrekkelijk een jurist op deze zaken te zetten, want de kosten lopen al gauw op tot enkele honderden Duitse Marken. Ik heb begrepen dat de meeste gemeenten dit nu ook gaan doen.” (ANP)