Britse prijsbreker in Nederland

Niet bekend

In Groot-Brittannië heeft Argos inmiddels een aantal verschillende ketens met in totaal 364 vestigingen. Onder eigen naam en labels als First Stop en Call and Collect verkoopt het concern met name consumentenelektronica, huishoudelijke artikelen, meubels, kleding, speelgoed en juwelen.

Consumenten kunnen uit een dikke catalogus kiezen en het product van hun keuze vervolgens telefonisch bestellen en/of rechtstreeks kopen in één van de winkels. Volgens woordvoerder P. Fishbourn is het de bedoeling dat de keuze reeds is bepaald voor de klant de winkel binnentreedt. “Slechts een beperkt gedeelte van het totale assortiment staat in de winkels opgesteld; het merendeel bevindt zich in de magazijnen.” Ook werkt Argos samen met Mobil in het spaarpuntensysteem en zijn er 300 verkooppunten in supermarkten. De catalogusverkoop is bij de consument vooral geliefd wegens de scherpe prijzen.

Fishbourn meent dat het concept in de verte enigszins lijkt op dat van De Kijkshop. S. van der Mom, marketing manager bij deze Vendex-dochter, ziet echter nog grote verschillen. “Wij verkopen alles via vitrines; zij slechts een beperkt deel. Bovendien neemt de catalogus bij Argos een belangrijke plaats in.” Van echte concurrentie is volgens Van der Mom dan ook geen sprake.

Eind jaren zeventig leek het in 1973 begonnen Argos nog ten dode opgeschreven. Dat veranderde toen Green Shield, de voormalige eigenaar, Mike Smith benoemde tot bestuursvoorzitter.