Rookworstmaker geniet van slecht zomerweer

IJMUIDEN, 19 AUG. In de glimmende ijssalons en cafés aan de boulevard in IJmuiden is het doodstil. Het strand ligt vijftig meter verderop, de zon is net doorgebroken. “Maar we verkopen de hele zomer al nauwelijks ijs en frisdrank”, moppert een eigenaar. Hij heeft niets te doen, buiten wandelt slechts af en toe iemand voorbij.

“Nederlanders die hier meestal komen zijn niet gek - dit jaar hebben ze op het laatste nippertje een reis naar het buitenland geboekt. Daardoor hebben zij wat zonnestralen, maar hebben wij geen klanten.”

IJsverkopers, strandtenthouders en campings zijn slachtoffer van het slechte weer deze zomer. Rookworstproducenten, attractieparken en zonnebankverkopers hebben hun omzet daarentegen behoorlijk zien stijgen, zo blijkt uit een rondgang langs bedrijven en branche-organisaties.

In de zomermaanden mei, juni en juli werd ten minste tien procent minder Ola-ijs verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Eigenaren van strandpaviljoens zeggen tot vijftig procent minder klanten te hebben gezien dan tijdens de hete zomers van de twee voorgaande jaren. Ook campings zijn in alle provincies, behalve Limburg, minder goed bezet dan vorige zomer, zo blijkt uit cijfers van de provinciale VVV's. Aan de kust in Noord-Holland zijn zelfs hotelkamers vrij, wat de afgelopen paar zomers niet één keer voorkwam. Steeds meer mensen reserveren een vakantie in Nederland pas op het laatste moment, volgens de VVV. En ze blijven alleen maar langer als het weer goed blijft.

De afzet van rookworst lag deze zomer 25 procent hoger dan vorig jaar, volgens het voedingsconcern Unilever. Grote attractieparken, waaronder de Efteling en het vernieuwde Madurodam, hebben twee keer zoveel bezoekers gezien als in 1995. Directeur J. Bertus van de overkoepelende organisatie voor pretparken, de Club van Elf, schrijft het toe aan “het uitstekende attractieparkenweer: koel en bewolkt. Niemand gaat dan op het strand liggen en gezinnen willen actief bezig zijn.”

Ook musea zien volgens de VVV's meer bezoekers dan tijdens een mooie zomer. Zonnebankverkopers hebben deze zomer zelfs aan twee keer zoveel mensen als vorig jaar een solarium verkocht.

Strandpaviljoen 'Het Schouwtje' in IJmuiden is 's middags nagenoeg leeg. Buiten op het verlaten strand liggen de windschermen opgestapeld - ze zijn deze zomer nauwelijks verhuurd. De eigenaar van het Schouwtje, M. Broek, en zijn buren zijn somber. Broek: “We zijn bang dat Nederlanders door deze zomer-ervaring voor volgend jaar een buitenlandse reis boeken, omdat nu opnieuw blijkt dat je hier niet op goed weer kunt rekenen.”

Slechts de helft van het aantal klanten dat vorig jaar het Schouwtje bezocht, kwam dit jaar. Broek heeft geen vakantiehulpen hoeven inhuren. “We waren een hoop Duitsers al kwijt die tegenwoordig naar de goedkopere kustoorden in Oost-Europa trekken. Nu zijn we afhankelijk van Nederlandse toeristen.”

De nieuwe Lovers-trein die vanuit Amsterdam naar het IJmuidense strand rijdt, biedt hoop, zegt Broek. En er kan nog een grap vanaf: “Het idee 'treintje komt zo', houdt ons nu op de been.”