Vliegveld in Israel verstopt

TEL-AVIV, 17 aug. Tientallen toeristen en Israeliers hebben de afgelopen dagen wegens buiten gewoon scherpe veiligheidscontroles hun vliegtuigen op het David Ben Gurion vliegveld bij Tel-Aviv gemist. De veiligheidsmaatregelen zijn na het neerstorten van het TWA-vliegtuig bij New York verder aangescherpt.

Ondanks de terugloop van het inkomend toerisme met volgens recente cijfers 40 procent uit de VS en 30 procent uit Europa kan het Ben Gurion vliegveld de toeloop in het hoogseizoen niet meer aan. De groeiende Israelische bevolking is nl reislustiger dan ooit en zorgt voor de grootste drukte. Na de Palestijnse zelfmoordaanslagen in Jeruzalem en Tel-Aviv in het najaar en de Israelische militaire operatie in Libanon daarna is de klad gekomen in het toerisme naar Israel.

De combinatie van veiligheidscontroles en overbelasting heeft er toe geleid dat tientallen luchtreizigers, die zelfs drie uur voor het vertrek van hun vlucht naar het vliegveld kwamen, de laatste dagen hun vlucht hebben gemist.

Sommige luchtvaartmaatschappijen houden de vluchten enige tijd op om de reizigers in de gelegenheid te stellen nog aan boord te komen. Maar als het om vluchten met internationale aansluitingen elders gaat kan een half uur vertraging voor passagiers het missen betekenen van een aansluiting in Londen of Amsterdam.

Reeds enkele jaren geleden hebben de Israelische autoriteiten voorzien dat het Ben-Gurion-vliegveld ondanks uitbreiding van de aankomst en vertrekhallen en nieuwe start en landingsbanen het snel groeiend aantal luchtreizigers niet meer aan kan. Nog steeds is echter niet beslist of het bestaande vliegveld op grootscheepse schaal moet worden uitgebreid of dat er ten zuiden van Beersheva in de Negev-woestijn een nieuw hypermodern vliegveld moet worden gebouwd om aan de eisen van de volgende eeuw te kunnen voldoen. Ecologische overwegingen, geluidsoverlast van over zuid-Tel-Aviv binnenkomende en vertrekkende vliegtuigen en landonteigeningsproblematiek staan de bouw van een nieuw vliegveld bij het bestaande Ben Gurion-vliegveld in de weg.

Aan een vliegveld in de Negev-woestijn tussen Beersheva en Eilath kleeft het bezwaar van de voor Israelische begrippen betrekkelijke grote afstand van meer dan tweehonderd kilometer van de metropool Tel-Aviv en de hoofdstad Jeruzalem. Het afstandsprobleem zou kunnen worden overwonnen indien Israel zou besluiten om het nieuwe vliegveld in de Negev-woestijn met een TGV-verbinding met het noorden van het land te verbinden. Voorlopig zijn dit nog allemaal plannen. Het uitstel zal naarmate het reizigersvolume blijft toenemen vooral het vertrekken uit Israel voor de luchtreizigers nog onplezieriger maken dan het al is.