Sport kijken vereist uithoudingsvermogen

'Televisiekijken wordt een sport' is een van de slagzinnen, waarmee de televisiezender Sport7 zich dit weekeinde aan den lande voorstelt.

Een overzicht van reguliere sportuitzendingen laat zien dat er van de kijker inderdaad het bij sport gebruikelijke uithoudingsvermogen wordt gevraagd - het aantal uren sporttelevisie wordt tenminste verdubbeld, onder andere door het nieuwe, dagelijkse Studio NOS en de vele magazines en praatprogramma's van Sport7. In deze lijst ontbreken de talrijke te verwachten wedstrijdverslagen, al of niet live, alsmede de meeste programma's van Eurosport en de abonnee-zender Supersport, die ook nog eens zeventien, respectievelijk acht uur sport per dag uitzenden.

De toename van het aantal uren sport op televisie is niet nieuw. Volgens gegevens van de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS (KLO) waren in 1990 de drie publieke zenders en de commerciële RTL4 en 5 in totaal goed voor 1.013 uur sport. In 1995 was dat totaal bij publieke- en commerciële stations al opgelopen tot 1.589 uur. In het jaar ervoor was het - mede door het wereldkampioenschap voetbal - zelfs nog meer: 1.882 uur. Wie moet daar allemaal naar kijken? Volgens KLO-onderzoeker R. van Dammen zegt zestig procent van de bevolking belangstelling te hebben voor enigerlei sport op televisie. Sport vermag immense aantallen kijkers voor de buis te doen plaatsnemen: bij Europese- en wereldkampioenschappen voetbal blijkt tweederde van de Nederlandse bevolking een wedstrijd te hebben gezien, een derde van alle Nederlanders zag deze zomer tenminste één etappe van de Ronde van Frankrijk.

Van een verzadiging van de markt voor sporttelevisie is nog geen sprake. De belangstelling is een kwestie van pieken en dalen. Altijd maar sport is zelfs de grootste sportfanaten te gortig, denkt Van Dammen: de sportzender Eurosport slaagt er nooit in meer dan 50.000 Nederlandse kijkers tegelijk te trekken. Een somber perspectief voor Sport7 - dat vanaf morgen voorlopig gratis op de kabel is te zien. De sportrechten zijn tussen de zenders verdeeld, nu de kijkers nog.