Omwonenden tegen Turkse Boeings-727

DEN HAAG, 17 AUG. Omwonenden van vliegveld Zestienhoven (Rotterdam)

ondervinden “overmatige geluidsoverlast” door de chartervluchten van de Turkse maatschappij Top Air.

Dat stelt de zogenoemde Commissie 28, die bestaat uit afgevaardigden van omwonenden, gemeenten, provincie en luchthaven. Zij wil dat minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) de Boeings-727 op Schiphol laat vliegen. Commissievoorzitter en tevens milieugedeputeerde G. Brouwer stuurt de minister een brandbrief.

De afgelopen drie maanden kwamen ruim tweeduizend klachten over geluidsoverlast binnen. Gisteravond nog kwamen naar aanleiding van één vlucht met een Top-Aircharter zo'n 150 klachten binnen. De Boeings-727 behoren tot de lawaaiige, zogeheten 'hoofdstuk 2'

vliegtuigen, waarvoor over enkele jaren een internationaal verbod zal gelden.

De commissie vindt dat minister Jorritsma zo snel mogelijk geluidsgrenzen rond het Rotterdamse vliegveld moet vaststellen. Door langdurige onzekerheid over de toekomstige status van het vliegveld is het daar nog steeds niet van gekomen. Inmiddels is besloten dat Zestienhoven een klein zakenvliegveld wordt.

Commissie 28 meent dat de Rijksluchtvaartdienst bij de beoordeling van aanvragen voor vluchten rekening moet houden met de nieuwe status van het vliegveld. Een woordvoerder van de provincie stelde gisteren dat het

probleem van de lawaaiige vliegtuigen “rondzingt”. Ook Schiphol wil de

Turkse Boeings-727 liever niet ontvangen.

De woordvoerder wees erop dat een protest tegen geluidshinder door Russische Iljoesjin-vrachtvliegtuigen er eerder toe leidde dat deze niet

langer op Zestienhoven vliegen. Inmiddels zorgen zij voor geluidshinder bij vliegveld Beek.

Top Air zal voor eind oktober de vliegtuigen met geluiddempers uitrusten.