Israel verscherpt ondervragingen van luchtreizigers

TEL AVIV, 17 AUG. Israel heeft de veiligheidsmaatregelen op de David Ben Gurion-luchthaven aanzienlijk verscherpt na de ramp vorige maand met het TWA-vliegtuig nabij New York, waarbij meer dan tweehonderd

passagiers het leven verloren.

Tientallen toeristen en Israeliërs hebben de afgelopen dagen daardoor hun vliegtuigen gemist. Ook Israelische paspoorthouders die in het verleden een uitzonderingsbehandeling kregen, worden nu uitgebreid door veiligheidspersoneel ondervraagd.

Volgens een woordvoerder van de luchthaven is een tekort aan gekwalificeerd veiligheidspersoneel de voornaamste oorzaak van de hinderlijke vertragingen die zich bij de veiligheidscontrole voordoen.

Een journalist van een Israelische krant, die zich als een invalide voordeed, slaagde er ondanks de verscherpte veiligheidsmaatregelen in om

met een namaakbom en namaakwapen in zijn invalidewagentje ongehinderd door de veiligheidscontrole te komen. Deze nepwapens had hij onder een kussentje gelegd waarop hij zat.

Ondanks de terugloop van het inkomend toerisme met volgens recente cijfers 40 procent minder uit de VS en 30 procent uit Europa, kan het Ben Gurion-vliegveld, afgezien van de veiligheidsmaatregelen, de toeloop

in het hoogseizoen niet meer aan. De groeiende Israelische bevolking is reislustiger dan ooit en zorgt voor de grootste drukte.

Na de Palestijnse zelfmoordaanslagen in Jeruzalem en Tel Aviv in het najaar en de Israelische militaire operatie in Libanon daarna, is de klad gekomen in het toerisme naar Israel.

De combinatie van veiligheidscontroles en overbelasting heeft er toe geleid dat tientallen luchtreizigers, die zelfs drie uur voor het vertrek van hun vlucht naar het vliegveld kwamen, de laatste dagen hun vlucht hebben gemist.

Sommige luchtvaartmaatschappijen houden de vluchten enige tijd op om de reizigers in de gelegenheid te stellen nog aan boord te komen. Maar als het om vluchten met internationale aansluitingen elders gaat kan een half uur vertraging voor nogal wat passagiers het verlies betekenen van een verbinding in Londen of Amsterdam.

Reeds enkele jaren geleden hebben de Israelische autoriteiten voorzien dat het Ben Gurion-vliegveld ondanks uitbreiding van de aankomst en vertrekhallen en nieuwe start en landingsbanen het snel groeiend aantal luchtreizigers niet meer aan kan.

Nog steeds is echter niet beslist of het bestaande vliegveld op grootscheepse schaal moet worden uitgebreid of dat er ten zuiden van Beersheva in de Negev-woestijn een nieuw hypermodern vliegveld moet worden gebouwd om aan de eisen van de volgende eeuw te kunnen voldoen.

Ecologische overwegingen, geluidsoverlast van over zuid-Tel Aviv binnenkomende en vertrekkende vliegtuigen en landonteigeningsproblematiek staan de bouw van een nieuw vliegveld bij het oude Ben Gurion-vliegveld in de weg.

Aan een vliegveld in de Negev-woestijn tussen Beersheva en Eilath kleeft

het bezwaar van de voor Israelische begrippen betrekkelijke grote afstand van meer dan tweehonderd kilometer van de metropool Tel-Aviv en de hoofdstad Jeruzalem.

Het afstandsprobleem zou kunnen worden overwonnen indien Israel zou besluiten om het nieuwe vliegveld in de Negev-woestijn met een TGV-verbinding met het noorden van het land te verbinden. Voorlopig zijn

dit nog allemaal plannen. Het uitstellen van beslissingen betreffende de

modernisering van deze belangrijke aspecten van de nationale infrastructuur zal naarmate het reizigersvolume blijft toenemen vooral het vertrekken uit Israel voor de luchtreizigers nog onplezieriger maken

dan het al is.