Detailhandel beleeft goed eerste half jaar, omzet 2,9 pct omhoog

ROTTERDAM, 17 AUG. De detailhandel heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. De omzet steeg met 2,9 procent ten opzichte van de eerste zes maanden vorig jaar. Vooral in het tweede kwartaal stegen de verkoopcijfers, met 3,7 procent. De omzetgroei was gelijk verdeeld over zowel de levensmiddelenhandel als de non-foodsector, zoals kledingzaken en drogisten.

Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De groei is volgens het CBS volledig toe te schrijven aan de stijging van hetverkoopvolume in het eerste halfjaar (plus 3,1 procent).

Opvallend is dat de kledingzaken, waar het lange tijd slecht ging, voor het tweede achtereenvolgende kwartaal een stijgende omzet te zien geven. In het eerste half jaar groeide de omzet in de kledingbranche met 1,7 procent. In de textielsupermarkten en bij de fotospeciaalzaken daalde de omzet met respectievelijk 0,9 en 1,2 procent.

Drogisten en opticiens blijven het buitengewoon goed doen met omzetstijgingen van 6,1 en 5,8 procent. In de voedingsmiddelensector komt de groei vooral voor rekening van de supermarkten (plus 4,2 procent) en de slijterijen (plus 3,2 procent). In deze twee branches is al een jaar sprake van omzetgroei. Bij de speciaalzaken, zoals slagers en groenteboeren, gaat het daarentegen slecht. De slagerijen boekten een omzetverlies van 3,5 procent. Bij de groentezaken nam de omzet zelfs met 5,6 procent af.

Het CBS stelt verder dat de het effect van de ruimere openingstijden van de winkels tot nu toe moeilijk is vast te stellen. Met ingang van 1 juni gelden ruimere openingstijden voor de detailhandel, waar vooral de supermarkten gebruik van hebben gemaakt. De omzet daalde in de maand juni 1996 ten opzichte van de maand daarvoor met 1,4 procent, maar gecorrigeerd voor het verschil in verkoopdagen en Pinksteren steeg de omzet met circa vier procent.