Wordt de pop-clip een rage? Een opvolger voor de flippo

Flippo's kent iedereen. Vorig jaar wilde iedereen ze ook hebben. Flippo's zitten in zakken chips en veel kinderen kochten zakken chips niet om de inhoud op te eten, maar om de flippo's. Dat had de chips-fabrikant natuurlijk graag, want zo verkocht hij meer chips dan in al die kindermagen paste.

Nu is de belangstelling voor flippo's minder. De rage is voorbij. Wat is een rage precies? Dat is moeilijk uit te leggen. Maar meestal, of misschien wel altijd, ontstaat een rage toevallig. Een fabrikant geeft een dingetje gratis bij iets dat hij maakt. Hij verwacht dat hij daardoor wat meer van zijn produkt verkoopt. Stilletjes hoopt hij natuurlijk dat de gratis dingen een rage worden, maar zeker weten doet hij het niet. Want een rage is onvoorspelbaar.

Een rage gaat trouwens niet alleen om dingen die bij je gratis bij chips en andere produkten krijgt. Een beroemde oude rage is de sport hoelahoep. Een hoelahoep is een dunne ronde buis van plastic of licht hout die je om je middel moet doen. Als je niet beweegt, valt de hoelahoep op de grond want hij is veel wijder dan je middel. Maar door handig met je buik en heupen te bewegen kun je de hoelahoep om je middel laten draaien. De hoelahoep was een rage omstreeks 1960: iedereen hoelahoepte toen. Nu doet bijna niemand het meer.

Nu de rage van de flippo's is uitgewoed, wil koekfabrikant Verkade samen met het tv-station Music Factory een nieuwe rage ontketenen. Vanaf 12 augustus zitten er zogenaamde Pop-Clips bij pakken Sultana en mini-Sultana's, platte koekjes waarin dingen als rozijnen zijn meegeperst. Pop-Clips - een veel betere naam zou natuurlijk 'clippo's' zijn - zijn vierkante plaatjes met beelden uit videoclips erop. De komende maanden worden meer dan 7 miljoen Pop-Clips bij pakken Sultana gestopt, zo laten de makers weten. Er zijn 25 verschillende Pop-Clips die kinderen kunnen sparen. Die kunnen ze op een speciale poster plakken. Van die posters worden er 200.000 gemaakt. Verkade en Music Factory verwachten dus niet dat alle clippo's op de affiches worden geplakt. Want 200.000 x 25 = 5 miljoen, zodat er minstens twee miljoen clippo's los in dozen worden gedaan of zomaar rondslingeren.

Verkade en Music Factory hebben 7 popgroepen gekozen waarvan ze denken dat die onder kinderen populair zijn: Boyzone, East 17, Eternal, Worlds Apart, Charly Lownoise & Mental Theo, Captain Jack en Me & My. “De Pop-Clips bewegen op een unieke manier”, beloofden Verkade en Music Factory. Dat maakte benieuwd. Zouden het misschien kleine, platte tv-schermpjes zijn waarop je een stukje uit een videoclip kon zien?

Music Factory was zo aardig om me alle 25 clippo's op te sturen. En wat blijkt? Het zijn gewoon van die geribbelde plastic dingetjes, waarvan het plaatje een beetje beweegt als je ze wiebelt. Maar die ken ik al van mijn kleuterjaren en dat is lang geleden! Ik moet toegeven dat sommige clippo's wat meer bewegen dan de ribbelplaatjes uit mijn jeugd. Zo veranderen de twee Deense zusjes van Me & My van kleine zwarte katjes in twee vrouwen in een zwarte jurk en met een zwarte hoed op. Maar sommige clippo's bewegen nauwelijks. Een jongen van Boyzone bijvoorbeeld doet alleen zijn mond open en dicht en schudt wat met zijn hoofd.

Met rages weet je het nooit zeker - daar zijn het rages voor. Maar ik durf er mijn complete clippo-verzameling om te verwedden dat de clippo geen rage wordt.