Bayer biedt excuses aan voor gewraakte reclame

ROTTERDAM, 16 AUG. Het Duitse chemie-concern Bayer heeft publiekelijk zijn excuses aangeboden voor de omstreden advertentie voor het insecticide 'Baygon'. In de tekst werd de plotselinge dood een Duitse specialiteit genoemd.

Thomas Reinert, woordvoerder van Bayer vertelde dat de campagne door de Guatemalteekse afdeling - “er was geen enkele Duitser bij betrokken” - van een internationaal reclamebureau is opgezet. Hij wilde de naam van het bureau niet noemen. “Dan lijkt het als of wij de schuld op hun willen afschuiven. Maar wij hebben de teksten niet gecontroleerd, dat was onze fout.”

De gewraakte advertentie is op 6 juli verschenen in een Guatemalteekse krant, maar de campagne is onmiddellijk weer gestopt. Bayer Guatemala heeft de krantenlezers excuses aangeboden.

Voetbal is in Guatemala een uitermate populaire sport en de tekstschrijvers wilden met hun verwijzing naar de Duitse overwinning op Tsjechië tijdens het Europese kampioenschap voetballen op dit enthousiasme inspelen. Bayer heeft de nodige stappen ondernomen om een dergelijk incident in de toekomst uit te sluiten. Het bedrijf voegt er wel aan toe dat in een organisatie met 142.000 medewerkers in 150 landen fouten niet altijd voorkomen kunnen worden. De Bayer-woordvoerder zei ook diep geschokt te zijn door de buitengewoon hatelijke reacties van de buitenlandse pers, met name de Nederlandse.