Theater en emotie op verwenplein van Albert Heijn

ROTTERDAM, 15 AUG. De supermarkt met cirkelvormig 'verwenplein' en allerlei technische snufjes heeft wat Albert Heijn betreft de toekomst. Het grootste supermarktconcern in Nederland opende vandaag aan het Soendaplein in Haarlem een compleet vernieuwde supermarkt, die qua indeling sterk afwijkt van de bestaande Albert Heijn-vestigingen.

Als de nieuwe formule bij het publiek aanslaat, wordt de vestiging in Haarlem de blauwdruk voor de nieuwe generatie Albert Heijn-supermarkten.

Een woordvoerder van Albert Heijn bevestigde vanmorgen dat medio november in Purmerend een tweede supermarkt wordt geopend met de nieuwe formule. Albert Heijn voorziet dat daarna in hoog tempo andere vestigingen met de nieuwe formule geopend zullen worden. Albert Heijn heeft in Nederland circa 640 winkels met een gezamenlijke omzet van 10 miljard gulden.

Albert Heijn is terughoudend met publiciteit over de nieuwe winkel. “De winkel moet zichzelf eerst verkopen. We moeten klanten hebben”, aldus de AH-woordvoerder. Marktkenners wijzen erop dat het concern door niet te veel de trom te roeren de mogelijkheid openhoudt vast te houden aan de traditionele formule, mocht het nieuwe concept niet aanslaan.

Met de nieuwe supermarkt, gelanceerd onder de slogan 'Een wereld voor werelden', wil Albert Heijn het stagnerende marktaandeel in Nederland opvijzelen. Het concern heeft te maken met toenemende concurrentie van andere 'kwaliteitsformules', zoals C1000 van Schuitema en Konmar van Vendex. De supermarktbranche concurreert daarnaast steeds meer met horeca, fastfood en shops in tankstations.

Het consumptiepatroon in Nederland is sterk aan het veranderen. Vaste eetpatronen worden onder invloed van de toenemende individualisering losgelaten. De traditionele trits van onbijt, lunch en avondeten is volgens Albert Heijn niet langer maatgevend. De momenten waarop mensen eten zijn sterk individueel bepaald. Dat 'momentgebonden gedrag' noodzaakt een andere supermarkt, zo menen de strategen van Albert Heijn.

De winkel in Haarlem heeft een indeling die sterk afwijkt van de traditionele supermarkt, waarin de bedieningsafdelingen gesitueerd zijn aan de zijkanten van de winkel. In de nieuwe AH-supermarkt in Haarlem is het precies andersom. “Theater en emotie op een verwenplein in het midden van de winkel. Gemaksprodukten aan de rand van het hart, de dagelijkse boodschappen in een brede baan daaromheen en de aanbiedingen en andere laaggeprijsde artikelen helemaal aan de buitenkant. Het uitgangspunt is niet meer een vaste groep afdelingen in een homogeen supermarktconcept, maar een scala aan beweeglijke consumentenbehoeften in een huishoudelijke context”, zo luidt het ietwat gezwollen taalgebruik van Albert Heijn in een speciale uitgave over de nieuwe supermarkt.

Het hart van de nieuwe winkel wordt gevormd door wat Albert Heijn 'het verwenplein' noemt. Dit verwenplein, getooid met de naam L'Avonture, bevat een kaasafdeling, een brood- en banketafdeling, een delicatessenafdeling, een internationale counter, een koffie- en theecounter, een AllerHande-counter en een kinderhoek in de vorm van een slagroomtaart. Het plein heeft een terras waar klanten koffie kunnen drinken en een hapje kunnen eten. Twee keer per week wordt een deel van het 'verwenplein' omgebouwd tot een kookschool, waar de klanten kunnen leren hoe ze bijvoorbeeld gerechten uit het AH-receptenblad AllerHande kunnen bereiden.

In de eerste ring rond het verwenplein bevinden zich gemaksprodukten, zoals kant-en-klare maaltijden, panklare groenen, desserts en pizza's. Daaromheen bevindt zich “de wereld van de dagelijkse boodschappen”.

Het verschil met de traditionele supermarkt is vooral de groepering van de artikelen. De indeling volgt zoveel mogelijk de dagindeling van de klant: ontbijt, koffie/thee, lunch, borrel/snacks en avondeten. Aan de rand van de supermarkt is de zogenoemde “voordeelstraat” met bier en fris, aanbiedingen en het goedkope huismerk Euroshopper van Albert Heijn.

De supermarkt in Haarlem bevat verder ongeveer alle noviteiten en technische snufjes die momenteel in de supermarkt opgeld doen. Zo kunnen klanten hun boodschappen zelf scannen in de winkel en zijn er winkelwagentjes die zijn voorzien van een kleine koelkast waarin diepvriesprodukten en gekoelde boodschappen “geconditioneerd” kunnen worden meegenomen. In de buitengevel van de supermarkt bevindt zich een automaat waaruit klanten 24 uur per dag boodschappen kunnen halen.

Ahold-topman C. van der Hoeven noemde Albert Heijn eerder dit jaar “een laboratorium voor de hele wereld”. Ahold, dat meer dan vijftig procent van de omzet in de Verenigde Staten boekt en steeds activer wordt in Azië, kijkt bij Albert Heijn in hoeverre vernieuwingen bij de consument aanslaan. Zo is een test met zelfscanning bij AH-supermarkten inmiddels uitgebreid naar Ahold-supermarkten in de VS.