Bayer stopt met omstreden reclame

LEVERKUSEN, 15 AUG. Het Duitse chemie-concern Bayer AG in Leverkusen heeft zijn omstreden reclame-campagne voor insecticiden in Guatemala gestopt. Inspelend op de overwinning van Duitsland op Tsjechië tijdens het Europees kampioenschap voetbal werd het vergif met de woorden “De plotselinge dood is een Duitse specialiteit” aangeprezen.

De Duitsers hebben van de Tsjechen gewonnen door het eerste doelpunt na de verlenging te scoren, de zogeheten sudden death. De omstreden reclametekst luidde verder: “Bij voetbal, net als op het gebied van de insecticiden, zijn de Duitsers specialisten. Ze vernietigen de tegenstander in één klap. Bayer elimineert, net als het Duitse voetbalteam, ook de meest vreesaanjagende tegenstander in één oogopslag.”

De actiegroep 'Coordination gegen Bayer-Gefahren' heeft in een open brief aan het chemieconcern erop gewezen dat de slogan op lugubere wijze aan de Duitse rol in de Tweede Wereldoorlog herinnert. Bayer is een erfgenaam van het na de oorlog geliquideerde IG Farben, producent van het luizenverdelgingsmiddel Zyklon-B, dat in de gaskamers van de vernietigingskampen werd gebruikt. (DPA)