Agassi na driftbui verwijderd

ROTTERDAM, 15 AUG. Een driftbui heeft een einde gemaakt aan het optreden van André Agassi op het tennistoernooi in Indianapolis. Een official van de ATP, de bond van beroepsspelers, diskwalificeerde de olympisch kampioen gisteravond wegens wangedrag tijdens zijn partij in de tweede ronde tegen de Canadees Daniel Nestor.

In de vijfde game van de tweede set belandde een bal van Agassi via de netband net buiten de lijnen. Agassi verloor zijn service en kwam op een 3-2 achterstand. De wispelturige Amerikaan sloeg hierop de bal kwaad over de stoel van arbiter Dana Laconto het stadion uit. Hij kreeg daarvoor een waarschuwing.

Agassi was het daar volstrekt niet mee eens en vloekte Laconto stijf, waarna de beledigde arbiter de hulp inriep van supervisor Mark Darby. Deze besloot na overleg de als derde geplaatste Agassi weg te sturen. Het publiek reageerde woedend op de reglementaire zege voor Nestor. Supporters van Agassi gooiden papierproppen en waterflessen naar de verantwoordelijke functionarissen en floten hen uit.

“Deze beslissing is onprofessioneel en gaat in tegen de regels”, foeterde Agassi een uur na het incident. “Ik neem de verantwoording voor mijn driftbui, daar heb ik wel vaker last van. Een waarschuwing was op zijn plaats. Maar om mij direct te diskwalificeren voor iets dat ik wel duizend keer in mijn carrière heb geroepen, slaat nergens op. Ze zouden me eerst een strafpunt moeten geven voor ze me wegsturen. Deze beslissing accepteer ik niet.” Agassi, die voor het eerst in zijn loopbaan werd gediskwalificeerd, nam direct na het incident contact op met ATP-directeur Mark Miles. Miles zei dat hij niets tegen de beslissing kon inbrengen, omdat Darby de enige aanwezige ATP-official was.

“Agassi heeft de code van goed gedrag geschonden”, zei Darby. “Ik heb mijn beslissing gebaseerd op ons reglement. Het is jammer dat een dergelijke maatregel nodig is, maar ik blijf erbij.”