Veronica gaat zich minder op jong publiek richten

AMSTERDAM, 14 AUG. Het commerciële televisiestation Veronica zal zich voortaan minder exclusief op jongeren richten. Dit heeft de directeur van Veronica, U. Glorie, gisteren meegedeeld op een persconferentie in Amsterdam. De zender verwijdert daartoe uit haar presentatie slogans als 'keihard de lekkerste' en 'ob6ssie', om deze te vervangen door 'free your mind', dat geacht wordt bredere lagen in de samenleving aan te spreken.

Ook het aantal pin-ups in de presentatie-filmpjes van de zender wordt drastisch beknot.

Veronica, een voormalige publieke omroep die vorig jaar commercieel werd als onderdeel van het bedrijf HMG dat ook RTL4 en RTL5 exploiteert, kampt sindsdien met een publieksbereik dat onder de gestelde doeleinden ligt. Volgens Glorie stelt Veronica-televisie zich voorlopig tevreden met een 'gemiddeld marktaandeel' van negen procent. Overigens zijn de programmatische veranderingen gering: naast veel Amerikaanse series zal het station voornamelijk aangepaste versies van programma's uit het vorige seizoen uitzenden, aangevuld met enkele programma's van de zender RTL5, die in zijn huidige vorm zal verdwijnen.

De muziekzender MTV maakt bezwaar tegen de slagzin 'free your mind', daar deze reeds drie jaar door MTV zou worden gehanteerd.