Coberco aast op verse zuivelproduktie FDF

Zuivelonderneming Friesland Dairy Foods (FDF) wil haar produktie van verse zuivel verkopen aan concurrent Coberco. Beide concerns begonnen enkele weken geleden besprekingen over de overname van de Frico-fabriek in Groningen. Met de overname zijn enkele tientallen miljoenen guldens gemoeid.

In de Groninger vestiging wordt jaarlijks 120 miljoen kilo melk verwerkt, onder meer tot karnemelk, yoghurt, kwark en verse toetjes. Er werken 290 mensen. Coberco kan zijn marktpositie in 'dagzuivel' op de Nederlandse markt door een overname van de Frico-producten aanmerkelijk versterken, aldus een woordvoerder van Coberco. “Als je je kritische omvang vergroot, kun je meer doen aan innovatie van produkten.” Het Nederlands marktaandeel van Coberco zal na een overname stijgen van 22 naar 31 procent. Campina Melkunie is marktleider.

Coberco (ruim 3600 werknemers, omzet 3,7 miljard) en Friesland Dairy Foods kennen elkaar redelijk goed. In 1992 begonnen beide ondernemingen fusiebesprekingen, maar die ketsten af omdat ze vonden dat samenvoeging hen te weinig voordeel zouden opleveren, onder meer omdat ze onvoldoende aanvullende werkzaamheden hadden. Coberco leverde al de lang houdbare melk voor Frico (in glazen statiegeldflessen) toen de Frico-fabriek in Wergea in 1994 zijn deuren sloot. Volgens de woordvoerder blijft de naam Frico voorlopig op de produkten staan, maar zal die geleidelijk worden vervangen door die van Coberco.

Of alle 290 werknemers van de Frico-fabriek in Groningen mee overgaan is onzeker. “Dat is onderwerp van de besprekingen”, aldus de Coberco-woordvoerder. Een werkgelegenheidsgarantie is niet te geven, zegt FDF. De markt voor dagverse zuivel staat sinds enkele jaren onder druk. Toen in 1994 de minimum melkprijs werd afgeschaft, daalden de prijzen. Het aanbod van buitenlandse melk op de Nederlandse markt steeg. Een aantal supermarkten besloot goedkopere Duitse melk in te kopen. Friesland Dairy Foods is een relatief kleine aanbieder van dagverse zuivel. De van oudsher Friese onderneming ( 2700 werknemers in Nederland, jaaromzet 4,2 miljard) wil zich meer toeleggen op lang houdbare zuivelprodukten, zoals koffiemelk, gecondenseerde melk, kindervoerding en kaas.

“Ons marktaandeel was met negen à tien procent relatief klein”, aldus een woordvoerder van Friesland Dairy Foods. “Je houdt je alleen staande op de markt voor dagverse zuivel in Nederland als je meer marktaandeel verwerft.”