Van der Hoop heeft baat bij groeistrategie

Van der Hoop lijkt baat te hebben bij de groeistrategie die de effectenbank heeft gekozen. De bank heeft in de eerste zes maanden van dit jaar een netto winst van 1,7 miljoen gulden behaald, tegen 0,6 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De winst per aandeel steeg van 16 cent tot 45 cent.

De groeistrategie van Van der Hoop is duidelijk terug te vinden in de personeelskosten. Die gingen met maar liefst 80 procent omhoog tot een bedrag van 4,1 miljoen. Het aantal personeelsleden is inmiddels opgelopen tot 55 en de bank streeft naar verdere uitbreiding tot circa 70.

De hoge loonkosten werden meer dan gecompenseerd door de provisie-inkomsten, die bijna verdubbelden van 3,6 miljoen tot 7,1 miljoen. Ook de rente-inkomsten stegen sterk, met 33 procent tot 1,8 miljoen. De verdiensten uit financiële transacties stegen van 150.000 in de eerste helft van vorig jaar tot 1,2 miljoen over de afgelopen zes maanden.

“De groeistrategie werkt”, zegt directievoorzitter S. van Hooijdonk tevreden. Over de gestegen personeelskosten maakt hij zich geen zorgen. “Kwaliteit moet worden betaald”, aldus Van Hooijdonk, die echter ontkent dat hij met de geldbuidel heeft gewapperd om talent bij concurrenten weg te kapen.

Overigens lijkt ook het goede beursklimaat verantwoordelijk voor het goede resultaat. In de eerste zes maanden van dit jaar leken de beurskoersen geen grenzen te kennen, waarna in juli een flinke correctie volgde.

Wel wil Van der Hoop op termijn minder afhankelijk worden van de beurs. De diversificatie moet vooral komen van de trustactiviteiten, het beheren van aandelenpakketten, door de nieuwe dochter Padt en van Kralingen Trust.

Van der Hoop is naast Kempen & Co het enige effectenhuis dat niet verbonden is aan een grootbank. Vorig jaar behaalde de beursgenoteerde onderneming een netto winst van 1,8 miljoen, tegen een verlies van 0,6 miljoen in 1994.