Onvrede over lage produktie; Mitsubishi dreigt NedCar met breuk

ROTTERDAM, 12 AUG. De Japanse autofabrikant Mitsubishi dreigt zich uit NedCar terug te trekken wanneer de problemen bij de produktie van de Mitsubishi Carisma niet snel worden opgelost. Dit jaar verwacht NedCar in Born 143.000 Mitsubishi's en Volvo's te produceren.

Naast Mitsubishi's worden in Born de kleinere Volvo's gemaakt. NedCar is een gezamenlijke onderneming van de autofabrikanten Mitsubishi en Volvo en van de Nederlandse overheid. Samen hebben ze 3,1 miljard gulden in de fabriek geïnvesteerd.

In een vraaggesprek met het Algemeen Dagblad toonde topman K. Sato van Mitsubishi Motors Europa zich dit weekeinde ontevreden met de aanhoudende problemen die NedCar ondervindt bij de produktie van de Carisma. Aanvankelijk wilde Mitsubishi jaarlijks 100.000 auto's van dit type maken. Sinds de produktielijn ervoor vorig jaar in gebruik werd genomen hebben zich echter zoveel moeilijkheden geopenbaard dat de produktie zo'n 20 procent lager driegt uit te vallen. De Mitsubishi Carisma is een middenklasser met veel Europese onderdelen, die uitsluitend voor de Europese markt wordt geproduceerd.

Als de moeilijkheden bij NedCar niet snel worden opgelost, dreigt Sato, zal Mitsubishi moeten uitwijken naar haar bedrijfswagenfabriek in Portugal. “Of we gaan auto's produceren in Oost-Europa”, aldus Sato, die inmiddels met vakantie is in Japan.

Hoewel tegenwoordig in Born structureel op zaterdag wordt overgewerkt, ligt NedCar momenteel 10.000 auto's achter op het produktieschema. Sato is bang dat dit in de loop van dit jaar verder zal oplopen. De topman krijgt er “hoofdpijn” van. “Onze importeurs en dealers in heel Europa klagen voortdurend over leveringsproblemen”, aldus Sato, die vertelt dat ook Volvo last heeft van de vertragingen.

De Japanse directeur schermt daarom met de mogelijkheid dat Mitsubishi zich geheel uit Nederland terugtrekt. “Tot nu toe bouwen we alleen bij NedCar en wat ons betreft blijft dat ook zo. Maar als NedCar om welke reden dan ook niet voldoende auto's kan produceren, hebben we altijd nog een fabriek in Portugal waar bedrijfwagens worden gebouwd. Verder hebben we natuurlijk de mogelijkheid om een compleet nieuwe fabriek te beginnen. In de Oekraïne. Daar liggen de loonkosten aanmerkelijk lager.”

Het is niet de eerste keer dat NedCar in opspraak komt door produktieproblemen. Dit jaar is de hele raad van bestuur om die reden vervangen. Eerst stapte produktieman J. Huberts al bij NedCar op na een knallende ruzie met toenmalig topman F. Sevenstern. Sevenstern werd onlangs op zijn beurt opgevolgd door C. Dewulf, voormalig directeur van Volvo België, waar de Zweedse fabrikant de grote Volvo 850 produceert. Dewulf staat bekend als een uitstekend produktieman, die in België een van de meest efficiënte autofabrieken in Europa uit de grond heeft gestampt.

Om de problemen te lijf te gaan heeft Nedcar momenteel veel tijdelijke krachten in dienst om de achterstand weg te werken. Behalve de 4200 mensen met een vast dienstverband werken er nog eens zo'n 2500 'flexwerkers'. Om de produktieaantallen te halen wil Nedcar ook op zondag produceren. Binnenkort wordt daarover overlegd met de vakbonden.

W. Gersen van de Industriebond FNV denkt, in reactie op Sato's dreigementen, dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend. “Ik kan me moeilijk voorstellen dat Mitsubishi uit NedCar stapt. De Japanners hebben er tenslotte een miljard gulden in geïnvesteerd”, aldus Gersen.