Zomer, 1933

In de bus en dan op vakantie. In 1950 meldt het blad De Autokampioen dat Nederlanders het eng vinden om tijdens hun vrije dagen ver weg te gaan. Met een georganiseerde busreis wordt het vreemde minder bedreigend.

Vanaf de jaren zestig gaan steeds meer mensen op vakantie naar het buitenland. Naast stedelingen, die het voor de oorlog al waagden, gaan ook mensen uit kleinere gemeenten over de grens. In 1966 houden 2,5 miljoen Nederlanders een buitenlandse vakantie, in 1993 is dat aantal opgelopen tot 10 miljoen.

In de jaren vijfig was het nog behelpen. De problemen die de toerist in Spanje kon tegenkomen waren legio, noteert de Autokampioen. De benzine is nog op rantsoen en ze is duur.

“De kwaliteit en de prijs zijn omgekeerd evenredig”, schrijft een redacteur. De secundaire wegen zijn slecht onderhouden. Soms moet de tocht over de stoep voortgezet worden. “Het is voor een automobilist in het min of meer fatalistische Spanje zaak, voortdurend op zijn qui-vivre te zijn.”

In het buitenland zijn bergen. Autorijden in een gebied met haarspeldbochten vergt speciale vaardigheden van een chauffeur, maar “rijden in de bergen ís niet eng”, verzekert de Autokampioen. Met praktische kaartjes geeft het blad aan dat de automobilist in een bocht naar beneden gebruik moet maken van de weghelft van het tegemoetkomend verkeer. Wat te doen bij een steile helling? “Als de wijzer van de kilometerteller terugloopt, terwijl u gas geeft, dient u terug te schakelen.”

Een verslag van een busreis door de Sahara bevat een beschrijving van een inwoner van het gebied. “Een klein jongetje in een ongelofelijk smerige gandoura (katoenen hemd) en met een kroezig haarpluimpje op zijn kaalgeschoren bol volgt ons als een schaduw. Dat pluimpje haar is ervoor om, als hij dood mocht gaan (wat Allah verhoede!) door een engel aan zijn staartje regelrecht in het Paradijs getrokken te worden.”

Voor de wat behoudender vakantieganger adviseert de Autokampioen een ritje langs de bollenvelden bij Lisse. De ANWB heeft een speciale bollenroute uitgezet, zodat zelfs automobilisten die de weg niet kennen langs de prachtigste plekjes geleid worden. (Foto Spaarnestad fotoarchief)