Van Dorp staat open voor een overname

NIEUWEGEIN, 10 AUG. Mineurstemming bij de Van Dorp Groep, producent/distributeur van zo'n 16.000 kantoorartikelen, waaronder de Succes- en de Rijam-agenda, Tipp-Ex, Pritt-stiften, Multo, Edding en Gelro-blocnotes. Alle onheilspellende berichten zijn uitgekomen. Groeiende concurrentie op de kantoorartikelenmarkt, hoge papierprijzen en de nasleep van tegenslagen bij dochter Van Rijmenam zijn Van Dorp (produktie/ distributie van kantoor- en medische wegwerpartikelen) boven het hoofd gegroeid.

Het beursgenoteerde bedrijf uit Nieuwegein maakte gisteren bekend dat het in de eerste zes maanden 3,2 miljoen gulden verlies heeft geleden. In de eerste helft van 1995 werd er nog een winstje van 185.000 gulden geboekt.

Van Dorp gaat nog altijd gebukt onder de gevoelige klap die agendadochter Van Rijmenam eind vorig jaar te verwerken kreeg. Door een overvolle orderportefeuille (een groei van 21 procent ten opzichte van 1994), machinestoringen en veel kleine, specifieke orders kwam de produktie bij Van Rijmenam - in 1994 samen met vier andere bedrijven overgenomen van Bührmann-Tetterode - in de knel. Van Dorp moest extra personeel inhuren, overuren maken, enkele orders annuleren en monteurs uit Duitsland laten komen om de produktie weer in goede banen te leiden.

“De tegenslag bij de agendaproducent was een incident”, aldus directeur Th.J.M. Kroese van Van Dorp, “maar wel één die zo hevig was dat het bedrijf zich er niet zomaar van herstelt”. Inmiddels zijn maatregelen genomen om soortgelijke problemen dit jaar te voorkomen. Het technisch onderhoud is aangescherpt en orders worden kritisch bekeken. Om nieuwe flessenhalzen in de produktie te voorkomen, zullen klanten die op zoek zijn naar relatiegeschenken bijvoorbeeld geen vijftig agenda's volgens zeer specifieke wensen meer kunnen laten maken bij Van Rijmenam. “Wat dat betreft hebben we het commercieel beleid keihard bijgesteld”, erkent Kroese. “We zullen daardoor in de sector kleine orders wat omzet verliezen, maar voor het bedrijf als geheel is het beter.” Naar verwachting zal de omzet bij agenda's door de reorganisatie dit jaar achterblijven bij vorig jaar.

Maar er zijn meer factoren die Van Dorp parten spelen. Als gevolg van de snel toenemende concurrentie op de kantoorartikelenmarkt, vooral van buitenlandse producenten, staan de marges onder druk. “De kantoorartikelenmarkt was lang een nationale, gesloten en heel loyale markt”, zo licht Kroese de veranderende marktsituatie toe. “Nederlandse bedrijven kochten hun kantoorartikelen bij Nederlandse leveranciers en op de Nederlandse markt waren alleen Nederlanders actief. Dat is de laatste jaren drastisch veranderd. Grote buitenlandse spelers zijn naar Nederland gekomen en Nederlandse bedrijven zijn actief in het buitenland.”

Ook de papierprijs drukt de winstmarge van Van Dorp. Kroese: “De papierprijs was vorig jaar ongekend hoog en dat hebben we niet op tijd kunnen doorberekenen in onze prijzen. Grote klanten - zoals warenhuizen, Ahrend en Bruna - eisen dat we onze prijzen voor langere tijd vastleggen. Maar als de papierprijs daalt, eist de afnemer wel meteen een lagere prijs.”

Ondanks de negatieve halfjaarcijfers heeft Kroese goede hoop dat de jaarcijfers over geheel 1996 positief zullen uitvallen. “Het tweede halfjaar is dominant als het gaat om omzet en winst in de agendasector. In de eerste zes maanden kosten agenda's ons alleen maar geld. Daardoor brengen onze halfjaarberichten ook vaak een schrikeffect teweeg. Weliswaar hebben de verkoop van schoolagenda's grotendeels in het eerste halfjaar gehad, maar 'gewone' agenda's, waarvan de verkoop in het tweede halfjaar valt, zijn qua omzet drie maal zo belangrijk.” Van Dorp geeft een groot deel van de circa 120 titels in de schoolagenda-branche uit. Kroese vindt de doorgaans tegenvallende cijfers over het eerste halfjaar in de agendasector bijna reden om het boekjaar te verschuiven.Om de toenemende concurrentie het hoofd te kunnen bieden, is Van Dorp met een doorlopend afslankprogramma bezig. Dochter Huisman BV (kantoorinrichting) is verkocht aan Brink en WKH (computerpapier) werd overgedaan aan een fabrikant van zigzag-formulieren. “Beide bedrijven waren kleine partijen in hun branche en zouden door het bestaan van enkele giganten nooit veel groter kunnen worden”, aldus Kroese die toe wil naar een “stabielere winstontwikkeling” en wil blijven saneren en groeien tot het rendement op het eigen vermogen 15 procent bedraagt (vorig jaar ruim 6 procent).

Van Dorp wil het de komende jaren meer in de “computerachtige en dienstverlenende sfeer” zoeken. Zo ontwerpt het bedrijf sinds twee jaar 'schappenplannen' voor de detailhandel. Kroese: “Kantoorboekhandels lopen vaak wat achter qua inrichting. Wij kunnen er voor zorgen dat een nieuwe inrichting meer omzet genereert.” Ook beschikt de groothandel binnen Van Dorp over een studio om mailing en catalogi te ontwerpen.

Kroese verhult niet dat Van Dorp niet afwijzend staat tegenover overnamepartners. Tot nu toe werd die echter niet gevonden. “Er zijn in binnen- en buitenland maar weinig bedrijven die hetzelfde doen. We kunnen wel samengaan met een grote partij als Ahrend of Aspa, aan wie we nu leveren, maar als we gaan samenwerken met de één, verliezen we de ander als klant.”

    • Friederike de Raat