Kritiek Rover op tariefstructuur openbaar vervoer

Rover, de vereniging voor reizigers in het openbaar vervoer, wil dat minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) snel serieus werk maakt van één tariefstructuur voor al het openbaar vervoer.

Zoals het nu gaat geeft de overheid blijk geen boodschap te hebben aan mensen met openbaar-vervoerkaarten. Dit zei vice-voorzitter K. Rotteveel gisteren naar aanleiding van de aanstaande opening van het strandlijntje van rederij Lovers tussen Amsterdam en IJmuiden. Dit is de eerste spoorconcurrent van de Nederlandse Spoorwegen. Houders van ov-jaarkaarten en studenten-ov-kaarten kunnen met dat vervoersbewijs niet de Lovers-trein nemen. Volgens Rover moet de overheid zich actief opstellen om de vrije-tijdsreizigers het openbaar vervoer in te krijgen. Het recreatieve verkeer zorgt voor de meeste autokilometers. De nieuwe spoorlijn is speciaal voor het strandtoerisme. Experimenten met geïntegreerde tarieven bewijzen volgens Rover dat het meer mensen naar het openbaar vervoer trekt.

Volgens Rover laat de gang van zaken rond de Loverslijn zien dat de overheid geen enkel middel heeft om monopolist NS te dwingen concurrentie te bevorderen. De NS wilde Lovers geen beveiligingskasten leveren, die zij wel hadden staan. Daardoor rijdt Lovers met minder treinen dan de bedoeling was.