Winst Sara Lee/DE 17 pct hoger

ROTTERDAM, 9 AUG. De netto winst van Sara Lee/DE (het vroegere Douwe Egberts) is over het boekjaar 1995/96 met 17 procent gestegen tot 820 miljoen gulden, vergeleken met 701 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De toename is volgens de onderneming mede te danken aan reorganisaties.

Sara Lee verhuisde afgelopen jaar onder meer de koffie- en theeactiviteiten van Rotterdam naar andere Nederlandse steden. Verder wijst de onderneming op de verkoop van de dessertsproduktie aan CSM, de verplaatsing van de decafeïne-activiteiten naar Amsterdam en Kampen, en de concentratie van de produkten voor schoenonderhoud in Frankrijk. Dit jaar verwacht de onderneming een verdere groei van het bedrijfsresultaat.

Het bedrijfsresultaat steeg met 20 procent tot 1.121 miljoen gulden. Met 3,9 procent was de stijging van de omzet veel minder sterk. De totale verkopen kwamen uit op 9,5 miljard gulden. De volumes stegen bij beide divisies van de onderneming, die voor voedings- en genotmiddelen en voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging.

Sara Lee is onder meer eigenaar van de merken Duyvis, Pickwick, Biotex en Zwitsal. De onderneming had met Douwe Egberts, Van Nelle en Kannis & Gunnink vorig jaar een aandeel van 69 procent op de Nederlandse koffiemarkt.

De introductie van Biotex Rood verloopt volgens Sara Lee/DE bevredigend. Dochter Kortman Intradal kwam begin dit jaar met het nieuwe hoofdwasmiddel op de markt dat moet concurreren met wasmiddelen als Omo (Unilever) en Ariel (Procter & Gamble).

Moedermaatschappij Sara Lee Corporation maakte gisteren bekend dat haar winst over 1995/96 met 14 procent is gestegen tot 916 miljoen dollar en de omzet met 5,1 procent tot 18,6 miljard dollar. (Reuters, ANP)