Timmer Junior

Jan Timmer draagt op 1 oktober het presidentschap van Philips over aan Cor Boonstra. Maar de rol van de familie Timmer bij Philips is nog lang niet uitgespeeld. Aart Timmer, de zoon van Jan, is benoemd op een hoge functie binnen de divisie Sound & Vision, die in de jaren tachtig enige tijd geleid werd door zijn vader.

De 36-jarige Timmer, die werkte als regionaal manager in Singapore, wordt bij Philips in Groot-Brittannië brand director. Het gaat om een gloednieuwe functie, die is gecreëerd als onderdeel van de reorganisatie van Philips' activiteiten in Groot-Brittanië.

De oude Timmer saneerde met zijn ingrijpende programma Centurion het financieel zieke Philips, de jonge Timmer is één van de jonge managers die het concern van zijn wat gezapige imago moeten afhelpen. “Wij willen dat mensen weer trots zijn als ze onze apparatuur bezitten”, zo liet Aart Timmer de Britse pers weten. Timmer junior zal zich bijvoorbeeld richten op jongeren tussen 8 en 18, de volgende generatie van elektronica-consumenten. Met het trendy imago dat elke massaproducent van consumentenprodukten wil hebben, lukt het bij Philips nog niet zo goed. De verkopen van televisies, videorecorders en audio-apparatuur vallen daardoor tegen. Naast versterking van het merkimago ontkomt Philips niet aan verdere drastische ingrepen bij consumentenelektronica. De komst van Aart Timmer in zijn nieuwe baan valt ironisch genoeg samen met een nieuw dieptepunt in de geschiedenis van Philips - Het concern schrapt 6.000 banen, vooral in Europa, bij Aart's divisie Sound & Vision.