Nettowinst Unilever negen procent lager

ROTTERDAM, 9 AUG. De nettowinst van Unilever over het tweede kwartaal is met negen procent gedaald tot 941 miljoen gulden. Het Brits/Nederlandse concern heeft in Europa en Noord-Amerika te maken met aanhoudende zwakke vraag bij consumenten. Bovendien trof het concern voorzieningen, onder meer in verband met de overname van het Amerikaanse cosmeticabedrijf Helene Curtis.

Dat heeft Unilever, producent van voedingsmiddelen, wasmiddelen en cosmetica, vanmorgen bekend gemaakt. De omzet van het Brits/Nederlandse concern klom in het tweede kwartaal met negen procent tot 22,26 miljard gulden. In de Verenigde Staten en Azië daalden de bedrijfwinsten. Unilever boekte daarentegen hogere winsten in Europa, Afrika en Latijns Amerika. Door kostenverlagingen en het verkopen van laagrenderende activiteiten kon Unilever de marges in toiletartikelen en voedingsmiddelen verbeteren, ondanks gelijkblijvende verkopen. Bij de verkoop van textielwasmiddelen, zoals Omo, bleef de positie “moeilijk” in een dalende markt.

Unilever tekent aan dat de halfjaarresultaten negatief beïnvloed werden door herstructureringslasten. In de eerste zes maanden bedroegen de bijzondere lasten netto 273 miljoen gulden. Unilever meent dat door lagere bijzondere lasten in de tweede helft van 1996 de winst dit jaar hoger zal zijn dan die in 1995. “De positieve marge-ontwikkeling die er is als we de bijzondere lasten buiten beschouwing laten, zal zich waarschijnlijk ook voortzetten”, zo zei M. Tabaksblat, voorzitter van de Nederlandse tak van het concern. Op de Amsterdamse effectenbeurs daalde de koers van Unilever vanmorgen licht.