Dringen voor de camera om een plaatsje

AMSTERDAM, 9 AUG. “Hello. Hellohoo! Get your ass back here!” De presentatrice Simone Angel van het programma Club MTV heeft moeite om de figuranten in Paradiso in Amsterdam bij de les te houden. Ongeveer driehonderd mensen, die dinsdag werden gecast, moeten de optredens in het televisieprogramma opfleuren. Niet alle dansers hebben er zin in. Een flinke groep staat met een drankje in de hand vanaf de zijlijn toe te kijken hoe het damesduo Evoke playbackt.

The Green Room European Club Tour, een samenwerkingsverband van muziekzender MTV en de roemruchte Londense discotheek The Sound Ministry, trekt langs Europese steden als Berlijn, Dublin, Lissabon, Barcelona en Parijs, gesponsord door bierbrouwer Heineken. Gisteravond was het de beurt aan Amsterdam. Van half tien tot elf uur kregen de dansers de tijd om hun beste passen te laten filmen. Na elf uur mocht het 'gewone' publiek naar binnen.

De zeventienjarige Kirsten - leren topje, korte rok, blote buik - heeft de selectie overleefd. “Ik hoorde van een vriendin van de casting. Het lijkt mij geweldig om op MTV te komen. Ik ga zometeen flink uit mijn dak als de camera's draaien.” Ze heeft geen speciale danspassen ingestudeerd voor deze avond. “Ik ga elke week naar de disco en ik dans gewoon op mijn eigen manier.”

Als het filmen eenmaal is begonnen, is het rond de mobiele cameraman dringen geblazen. Een meisje in een rubberen jurk gebruikt haar ellebogen om flink in beeld te komen. De cameraman wendt meteen zijn camera af.

Een andere danser draagt een SM-pak. Met een leren kap over zijn hoofd ziet hij eruit als een middeleeuwse ridder. Hij lijkt er zijn selectie aan te danken te hebben. Een pasje naar links en een pasje naar rechts, en dat is dat. Misschien dat de warmte, onder de enorme lichtshow, hem parten speelt.

Het zingende damesduo wordt ongeduldig van het verwende publiek. Het nummer moet over, want de publieksparticipatie is volgens hun beneden peil. Na enige opruiende taal lijkt de zaal eindelijk wat in beweging te komen. Er wordt geklapt, geschreeuwd en op de vloer gestampt. De temperatuur loopt nog verder op. Vanaf het balkon kijken genodigden, mensen van platenmaatschappijen, MTV en impressario's, goedkeurend toe.

Na elven loopt het niet bepaald storm met betalend publiek. Heeft MTV haar aantrekkingskracht verloren? De directeur a.i. van MTV Benelux J. Nieuwenhuis wil er niets van weten: “Het gaat geweldig met MTV. Op diverse plaatsen zijn wij een tijdje geleden van de kabel gehaald, bijvoorbeeld in Tilburg. Protesten van jongeren hebben ervoor gezorgd dat wij weer terug komen op de kabel. MTV is nog steeds een zeer belangrijk station voor jongeren.” Kirsten houdt het om half een voor gezien. Zij vond het een matige avond. “Het was een beetje duf, het publiek leek niet echt los te komen.” Haar doel heeft ze echter bereikt: de cameraman heeft haar gevonden. Ze moet tot september of oktober wachten of ze ook daadwerkelijk op televisie komt. Dan zendt MTV de rondgang langs de Europese steden uit.